Rambler's Top100
ДАЙДЖЕСТ

F-16 як джерело культурологічного шоку

[10:20 23 ноября 2023 года ] [ lb.ua, 22 листопада 2023 ]

Триває дискусія про F-16 для України. Чи все так просто? Чи є F16 тією чарівною паличкою, що вирішить наші проблеми в повітрі? Спробуємо розібратися.

General Dynamics F-16 Fighting Falcon — легкий багатофункціональний винищувач 4-го покоління. На старті зауважимо — не бомбардувальник, не штурмовик, не якийсь гібрид, а просто багатофункціональний винищувач. Ціна F-16 у варіанті D — $34 млн.

Що ми можемо отримати? Нідерланди й Данія зазначили, що готові передати Україні 42 F-16 AM/BM і 19 F-16 AM/BM літаків відповідно. Тобто держави, які купують F-35, передають нам літаки, котрі виводять з експлуатації. 

F-16 має приблизно такі ТТХ (купа модифікацій і варіантів комплектації, тому щось середнє):

— максимальна швидкість — 2178 км/год;

— бойовий радіус залежно від профілю польоту й навантаження — 1361—1759 км;

— практична стеля — 15240 м;

— тягоозброєність — 1,03;

— бойове навантаження (при +5,5 g, коли літак ще може вести повітряний бій, маневруючи, хоча порожній витримує 9 g) на 9 точках підвіски: під фюзеляжем 1000 кг, внутрішні 2×2.041 кг, центральні 2×1587 кг, зовнішні 2×318 кг, на закінцівках 2×193 кг, додаткові точки для підвісного обладнання по боках повітрозабірника 2×408 кг.

Фото: EPA/UPG

Що важливе для переваги в повітрі? Дальність виявлення повітряних цілей бортовою РЛС і дальність стрільби ракет “повітря — повітря”. Для F-16 це виглядає так: РЛС AN/APG-68 дозволяє бачити цілі на відстані 257 км, ракети AIM-7M летять на 70 км, AIM-9 — 20 км, AIM-120 — від 50 до 180 км залежно від модифікації. 

Які ракети передаватимуть ПС ЗС України — поки що не повідомляли. Проблема із застосуванням крилатих ракет (Storm Shadow, SCALP, Taurus) — формально можливо: Storm Shadow/SCALP важить 1300 кг, можна підвісити на центральних пілонах, TAURUS KEPD 350/150 — 1360 кг, теж підходить. Але я не знайшов згадок у керівних документах, що легкий винищувач стріляє крилатими ракетами як основним озброєнням.

У повітрі потенційно наші F-16 можуть зустрітися з винищувачами противника МіГ-29, Су-27, Су-30СМ, Су-35. МіГ-31 хоч і винищувач, але щоб підвісити під нього Х-47 “Кинджал”, треба зняти решту озброєння. МіГ-31 після пуску “Кинджала” летить додому абсолютно голий, покладаючись лише на високу швидкість.

Спроможності противника у форматі “виявлення — ураження” — в табличці:

 

Виявлення повітряної цілі

Ураження повітряної цілі

F-16

Бортова РЛС AN/APG-68 — 257 км

ракета AIM-7 — 70 км ракета AIM-9 — 20 км, AIM-120 — 50—180 км

МіГ-29

Бортовий радіолокаційно-прицільний комплекс РЛПК-29 — до 70 км

ракета Р-60 — 10 км ракета Р-27 — 50—110 км, ракета Р-73 — 30 км

Су-27

Бортовий радіолокаційно-прицільний комплекс РЛПК-27 “Меч” — до 150 км

ракета Р-73 — 30 км, ракета Р-27 — 50—110 км

Су-30см

Бортова РЛС Н011M “Барс” — до 140 км

ракета Р-77 — 110 км, ракета Р-73 — 30 км, ракета Р-27 — 50—110 км, ракета РВВ-АЕ — 80 км

Су-35

РЛС із фазованою антенною решіткою Н035 “Ірбіс” — 270—400 км

ракета Р-77 — 110 км, ракета Р-27 — 50—110 км, ракета Р-37 — 398 км

Це не науково-технічна стаття, тому такі нюанси, як зустрічний і догонний курси, висоти перевищення та зниження, дальності виявлення й захоплення, передня й задня півсфери, пропустимо й залишимо лише максимальні значення. І зауважимо, що ракетою Р-37 у цій війні стріляли поки що лише МіГ-31.

Що ми тут можемо побачити? У ближньому повітряному бою F-16 може битися на рівних з усіма типами винищувачів, а ось на великих дистанціях хоч і побачить противника раніше, але не факт, що дістане ракетами.

Повітряний диявол так само, як і сухопутний, криється в деталях. І головна деталь — інформаційне забезпечення бойових дій літаків у повітрі. 

На фото біля колін пілота — два екрани Joint Tactical Information Distribution System (JTIDS), об'єднаної системи розподілу тактичної інформації, Center pedestal display (CPD) і Color multifunction display (CMFD), куди надходить бойова інформація і від систем літака, і від AWACS. А в нас її немає і не передбачено. Навіть EA-18G Growler, що є військово-морським братом AWACS

Тобто єдиним джерелом мають стати РЛС радіотехнічних військ ПС ЗС України, тобто земляJTIDS, що працює на протоколі Link 16, муситиме обмінюватися інформацією з наземними джерелами. А яка пропускна здатність каналу? Яка швидкість обміну даними? Повітряний бій швидкоплинний, ці два фактори набувають критичної важливості. А наші РЛС взагалі готові до такого обміну даними? Ще є система “Дельта”. Вона буде на українських F-16? Сьогодні “Дельта” — найпотужніше середовище, що надає користувачу максимальну ситуативну обізнаність. А ситуативна обізнаність пілота в бою — ледь не половина перемоги.

Дуже важливим є наземний компонент. F-16 відомий примхливістю в експлуатації. Якось японські пілоти поскаржилися, що авіабази Країни сходу сонця не забезпечують чистоти злітних смуг: предмети з них затягує в повітрозабірник — і вони легко виводять з ладу прямоточний двигун. А стан наших оперативних аеродромів і в мирний час не дотягував до японських. Загалом F-16 — з покоління паркетників. Його предки — інша річ. Шалені сімдесяті! 

Проблема пального: JP-8 є стандартом для багатьох військових літаків, військовий варіант палива Jet A-1, яке використовують у цивільній авіації. Чи маємо все, аби зберігати, транспортувати, заправляти літаки саме JP-8?

На наступному фото — дерево керівних документів ВПС ЗС США для організації, ведення та забезпечення війни в повітрі. Хочеться сподіватися, що штабні офіцери відповідних структур вчасно вирушили на навчання. 

Неприємний сюрприз із низьким рівнем англійської пригальмував програму пілотів. Цей самий сюрприз неодмінно має бути й тут. Американських пілотів навчають в United States Air Force Academy в Колорадо-Спрінгс. Старші офіцери ВПС ЗС США підвищують кваліфікацію в Air War College або Air Command and Staff College у місті Монтгомері. Обидва коледжі входять до Air University (United States Air Force). Сподіваємось, хтось туди вирушив і здобуває потрібні знання.

Не можна сказати, що ми геть не готуємося. У МО створили Офіс-61 (чому відразу не Зону-51?). Офіс має всебічно забезпечити неперервний процес інтеграції багатоцільового літака F-16 у загальну систему Сил оборони України. Анонсували, що основними напрямками його діяльності стануть:

• підтримка й розвиток інфраструктури аеродромів (авіаційних баз);

• усебічний захист аеродромної інфраструктури, включно із системою ППО;

• відбір і навчання льотного складу й іншого авіаційного персоналу;

• підтримка життєвого циклу літаків і логістичний супровід;

• міжнародна комунікація та інші юридичні, фінансові, безпекові й адміністративні функції.

Фото: EPA/UPG

Наче і 32 рочки вже Міністерству оборони, а все ніяк дитячі хвороби не відпускають, усе хоче чимось керувати замість формувати й реалізовувати державну політику з питань національної безпеки у воєнній сфері, сферах оборони й військового будівництва. Чому аеродромами не може і надалі перейматися служба аеродромно-технічного забезпечення Командування логістики ПС ЗС України? Чому раптом люди, які керують ППО, не зможуть на вже прикритих ними аеродромах забезпечити спокій F-16? Командування підготовки ПС не зможе відібрати пілотів для навчання?

Який сенс знову дублювати ЧИННІ органи управління, і без того створені за стандартами НАТО, які власною звитягою підтвердили, що здатні виконувати завдання.

Може, вже достатньо офісів?

Окрім F-16, варто глянути на інші літаки. JAS-39 Gripen, наприклад. Не забуваємо про вартість години польоту: Gripen — $4900, МіГ-29 — $5000, F-16 — $8000, Су-27 — $27000, Су-30 — $40000. Тут явно не офіс потрібен… Дуже привабливою саме для наших ПС мені видається пара F-14 — F-15.

Віктор КЕВЛЮК, експерт Центру оборонних стратегій

Добавить в FacebookДобавить в TwitterДобавить в LivejournalДобавить в Linkedin

Что скажете, Аноним?

Если Вы зарегистрированный пользователь и хотите участвовать в дискуссии — введите
свой логин (email) , пароль  и нажмите .

Если Вы еще не зарегистрировались, зайдите на страницу регистрации.

Код состоит из цифр и латинских букв, изображенных на картинке. Для перезагрузки кода кликните на картинке.

ДАЙДЖЕСТ

SpaceX запустила частную миссию к Луне. Как развивается космическая гонка миллиардеров Маска и Безоса?

[07:00 16 января]

[BBC News Русская служба, 15 января 2025]

Основатель Amazon Джефф Безос и его компания Blue Origin вот-вот запустят ракету New Glenn. Запуск должен был состояться еще в понедельник, но был отложен по техническим причинам — и, скорее всего, произойдет в ближайшие дни. Все это происходит на фоне успехов SpaceX Илона Маска: компания в прошлом году совершила прорыв, посадив часть гигантского корабля Starship прямо на стартовую площадку. А сегодня ракета Falcon 9 компании SpaceX отправилась к Луне вместе с двумя посадочными модулями, созданными частными компаниями из США и Японии. Они будут исследовать лунный грунт и изучать магнитное поле земли. Компании обоих миллиардеров были основаны более 20 лет назад. SpaceX значительно опередила конкурента за последние годы, но успешный запуск New Glenn может сократить отставание.

НОВОСТИ
АНАЛИТИКА
ПАРТНЁРЫ
pекламные ссылки

miavia estudia

(c) Укррудпром — новости металлургии: цветная металлургия, черная металлургия, металлургия Украины

При цитировании и использовании материалов ссылка на www.ukrrudprom.ua обязательна. Перепечатка, копирование или воспроизведение информации, содержащей ссылку на агентства "Iнтерфакс-Україна", "Українськi Новини" в каком-либо виде строго запрещены

Сделано в miavia estudia.