Переживши у 20 сторіччі дві нафтові кризи, світ почав шукати альтернативу. Одна з них — біологічні види пального на основі відновлювальної сировини.
Після тривалих досліджень стало зрозуміло, що біопаливо не замінить нафту, однак однозначно зменшить її використання.
У світі існують суперечності між основними гравцями на ринку моторного пального — нафтопереробними фірмами і виробниками біологічного пального. Тому питання заміни нафти на біопаливо, як показав досвід США, ЄС і Бразилії, є політичною проблемою, вирішення якої залежить від держави і рівня пільг для галузі.
У Європі нема преференцій для біопалива, є тільки мандат, причому його сила з 1 січня 2011 року поширюється на весь простір співтовариства. Преференції існують тільки у США, але очікується, що в листопаді 2010 року вони будуть істотно знижені, а в листопаді 2011 року — взагалі припинять існування.
Щоб зрозуміти, чому в Україні не виробляється біоетанол, слід проаналізувати стан виробництва і споживання біоетанолу та бензину у США і Німеччині.
Прикладом виваженої політики щодо споживання біоетанолу є США. Мета президента країни — за десять років скоротити споживання нафти на 4 мільйони барелів на день. Саме стільки її імпортується з Близького Сходу і Венесуели.
США — найбільший виробник біоетанолу у світі. Підприємства країни виробляють 31,85 мільйона тонн цього пального на рік. Разом с тим, американський ринок біоетанолу знаходиться у стані невизначеності через відмову від податку на імпорт і субсидій на виробництво біоетанолу та низьку економічну привабливість галузі.
Хоча говорити про закінчення американської ери біоетанолу поки що рано, але і чекати позитивних тенденцій у найближчій перспективі теж навряд чи доведеться.
Адміністрація президента США не тільки не наполягає на збереженні ввізного мита, але і виступає проти його застосування. За преференції — опозиційна партія. У Конгресі вона зареєструвала законопроект, який передбачає продовження дії поточних субсидій на виробництво етанолу на рік із скороченням дотацій на 20%.
Зараз мито становить 0,14 долара за літр, тобто імпортний етанол може ефективно конкурувати на ринку Сполучених Штатів. Європейське мито на ввезення етанолу — 0,1-0,19 євро за літр залежно від марки.
Собівартість бразильського зневодненого етанолу — близько 0,4 долара за літр. Економічно вигідно його використовувати саме у Бразилії, адже літр бензину там коштує 1,7 долара, а літр зневодненого етанолу — 0,71 долара.
Паливний етанол — найбільш ємний продукт, який додається до бензину, у 2009 році сягнув 6% світового споживання бензину. Загалом у 2009 році підприємства світу виробили майже 60 мільйонів тонн такого пального.
Сьогодні в усіх країнах нараховується 575 заводів з виробництва етанолу загальною продуктивністю 80,6 мільйона тонн. Основна сировина — цукрова тростина, кукурудза, цукрові буряки, пшениця. Найбільшими виробниками етанолу є США — 54,3%, Бразилія — 33,7%, ЄС — 5%, Китай — 2,8% і Канада — 1,8%.
У 2008 році економії нафти у світі, яка отримується за рахунок додавання до бензину біоетанолу, становила 45,5 мільйона тонн, у 2009 році — 43,6 мільйона тонн. Це річний обсяг споживання нафти у Нідерландах і Польщі разом взятих.
Аналітики прогнозують, у 2010 році виробництво біоетанолу сягне 68,17 мільйона тонн, що на 16,2% більше, ніж у 2009 році. У 2010 році виробництво біоетанолу дозволить не переробляти більш ніж 50 мільйонів тонн нафти.
Розрахунки вказують на суттєве зменшення використання бензину за рахунок споживання етанолу. Так, у США в 2009 році порівняно з 2008 роком спалювання бензину зменшилося на 10%, в ЄС на — 3%, в Німеччині — на 4,4%.
Важливий показник — собівартість пального. Структура ціни літра бензину марки Regular — 0,72 долара за літр — у серпні 2010 року у США була такою: нафта — 68%, переробка — 6%, маркетинг — 12% , податки — 15%.
Для порівняння — структура ціноутворення літра бензину Super 95 у Німеччині, який коштує 1,85 долара. Собівартість пального — 27%, податок на нафту — 46,5%, ПДВ — 18% , внесок забезпечення — 8,5%.
Собівартість літра біоетанолу у США — 0,5 долара, ціна — 0,59 долара. Враховуючи ефективність технології переробки кукурудзи та підтримку уряду у вигляді податкових кредитів для галузі, собівартість літра пального становить 0,32 долара.
Аналіз показників собівартості етанолу у світі дає повну інформацію щодо цінової політики. У Бразилії дана галузь, отримавши державну підтримку і величезні фінансові ресурси, має всі шанси здобути статус світового лідера.
Головним показником у структурі собівартості етанолу є сировина, у даному випадку — цукрова тростина, яка становить 67,7%. Ця сировина є поза конкуренцією з кукурудзою у США, пшеницею і цукровим буряком у Німеччині.
Аналіз ринку бензину і біоетанолу у світі показує, що у США ціна літра бензину Regular на 0,15 долара вища за літр етанолу, що, звичайно, стимулює нафтові компанії споживати етанол.
У Німеччині літр бензину Super 95 на 1 долар дорожчий за літр етанолу, який виробляється у цій країні чи імпортується після сплати податків, що теж дає хороший економічний стимул для виробництва бензину з додаванням біоетанолу.
Отже, для США, Бразилії і ЄС споживання біоетанолу економічно вигідне. У США уряд підтримує виробників етанолу, в розумінні України — спиртозаводи. В ЄС — виробників бензину, тобто НПЗ, за рахунок диференційованих акцизних податків.
Окрім цього, у багатьох країнах існують обов'язкові норми щодо використання біопалива, за невиконання яких уряди штрафують нафтові компанії.
Євген ПУЩИК
Что скажете, Аноним?
[07:00 08 января]
[23:09 07 января]
[20:03 07 января]
18:00 07 января
17:30 07 января
17:00 07 января
16:30 07 января
16:20 07 января
16:00 07 января
15:30 07 января
15:20 07 января
15:10 07 января
[16:20 05 ноября]
[18:40 27 октября]
[18:45 27 сентября]
(c) Укррудпром — новости металлургии: цветная металлургия, черная металлургия, металлургия Украины
При цитировании и использовании материалов ссылка на www.ukrrudprom.ua обязательна. Перепечатка, копирование или воспроизведение информации, содержащей ссылку на агентства "Iнтерфакс-Україна", "Українськi Новини" в каком-либо виде строго запрещены
Сделано в miavia estudia.