Rambler's Top100
ДАЙДЖЕСТ

Яке авто українцю по кишені?

[17:59 10 июля 2008 года ] [ Старий Замок (Мукачево), 2 липня 2008 ]

Вибір між користованим імпортним і новим вітчизняним явно не на користь останнього...

Як колись сказали Ільф і Петров — „автомобіль не розкіш”. Однак для більшості українців цей засіб пересування досі залишається нездійсненною мрією. З одного боку, на вулицях бачимо неймовірну кількість “крутих” іномарок, та їхні власники навряд чи працюють за зарплату у 1000 гривень. Адже ціна на нові закордонні автомобілі починається десь із 15 000 доларів. Наприклад, за найдешевший американський “Форд Фієста” навіть за умов цьогорічної весняної акції потрібно сплатити у салоні 86 400 гривень.

За роки незалежності Україні так і не вдалося створити по-справжньому надійний і дешевий сімейний автомобіль. Найпривабливішими за цінами залишаються поки що “Славути” та Daewoo (українського складання). Однак автолюбителі не завжди задоволені якістю вітчизняного продукту. “Ви бачили краш-тест наших авто, коли голова людини вилітає через лобове скло, а тіло залишається всередині?- читаю на одному Інтернет-форумі. — Та ці машини треба взагалі заборонити...”

Україна у СОТ, чи іномарки дешевшають?

16 травня 2008 року Україна стала членом СОТ, тож змінилася й процедура митного оформлення імпортних автомобілів. Як наслідок, ввізні мита на машини урізали з 25 % до 10 %. Майже одразу про зниження цін оголосило кілька автокомпаній. Першою — “Віннер Імпорте Україна”, офіційний імпортер автомобілів “Ford”, “Land Rоvег”, “Volvo”.

Та недовго раділи автолюбителі — вже 3 червня Верховна Рада України абсолютною більшістю голосів ухвалила зміни до Закону “Про митні тарифи України”. Зниження мита на найпопулярніші автомобілі (80 % продаж) з об'ємом двигуна від 1 до 2,2 літра перенесли на 1 січня 2009 року. Майже одностайне рішення легко пояснити: українські автовиробники, не зацікавлені у зниженні цін на іномарки. Власниками великих вітчизняних автомобілебудівних компаній є Дмитро Святаш (Партія Регіонів, компанія “АІС”), Петро Порошенко (корпорація “Богдан”), Таріел Васадзе (БЮТ, концерн “Укравто”). Крім того, повернення попередніх ввізних мит обстоюють і чиновники з Мінпромполітики, які таким чином мають намір збільшити бюджетні надходження.

“За правилами СОТ, перегляд податкових зобов'язань України можливий, але тільки після консультації з організацією. У нас усе відбулося абсолютно інакше”, — наголосив керівник Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів (ВААІД) Станіслав Щербина. За його словами, ухвалення закону вже призвело до жорстких попереджень щодо порушення Україною правил. Надалі це могло призвести й до штрафних санкцій.

І, нарешті, новина минулого тижня — Президент Віктор Ющенко таки наклав вето на Закон № 2351-1, оскільки він не відповідає міжнародним домовленостям України. Символічно, що про це він повідомив під час відкриття нового заводу корпорації “Богдан” в Черкасах. Хоч і слід підтримувати вітчизняне автобудівництво, однак міжнародні угоди виконувати теж треба. Президент корпорації “Богдан” Олег Свинарчук був розчарований таким рішенням, але зазначив: “Ми звикли до таких дій держави”. Нардеп Таріел Васадзе також уважає, що всередині бюджетного року змінювати правила “гри” неправильно. Тому цілком імовірно, що парламентові доведеться-таки долати президентське вето. В іншому разі питання розглядатиметься в Конституційному Суді.

Ціни на нові авто однаково “кусатимуться”

Та за будь-яких обставин не варто розраховувати, що ціни на нові імпортні авто стануть доступними для всіх. Експерти кажуть про зниження їх вартості максимум на 7-10 %. І поготів не слід сподіватися, що ціни на автомобілі впадуть до рівня цін у США, де “Dodgе СаІibег” з 1,8-літровим двигуном продається за 13 тис. доларів.

Деякі експерти мають протилежний погляд: вступ до СОТ спричинить тільки зростання цін на авто. Однак це стосується тільки популярних російських марок. Адже міжурядова угода раніше передбачала “нульове” мито на автомобілі з Росії. А це порушує основні принципи СОТ, тож Україні доведеться розірвати угоду. Тоді автомобілі ВАЗ, ГАЗ, УАЗ, ЇЖ оподатковуватимуться 10-відсотковим митом, що неминуче призведе до їх подорожчання. До речі, АвтоВАЗ займав за підсумками 2007 року 23,5 % українського ринку і споживач обирав радше ВАЗ, ніж “Славуту”. Доводилося випускати останні навіть у збиток. Отже, можна очікувати зростання цін і на вітчизняні авто?

Вітчизняні автовиробники боялися вступу в СОТ, постійно благаючи про підтримку держави. Раніше йшла мова про адаптаційний період для них (3-5 років). Однак із 1 січня 2008 року автовиробники пільг не мають. Експерти вважають, що зі втратою пільг і введенням нового мита на імпортні авто деякі програми складання в Україні згортатимуться, й машини ввозитимуть уже як готовий продукт. Тому навіть із наступного року різкого зниження вартості авто теж не буде. У цьому не зацікавлені й дилери: торік кількість проданих машин зросло на 46 %, перевищивши півмільйона штук. Тобто зниження цін можливе тоді, коли впаде попит.

А додайте ще інфляцію. Торік середня ціна автомобіля, за яку його купували українці, становила 13,3 тис. євро проти 12,5 тисячі 2006 року. Це пов'язують зі зростанням вартості металопрокату, жорсткішими екологічними вимогами й покращенням системи безпеки імпортних авто. Тож сподіватися на дешеві машини від виробників — членів СОТ українцям поки що не варто.

Покупці очікують зниження вартості

Отже, найбільш реальним варіантом для пересічного українця — купити вживане авто. Тож ми вирушили на найбільший авторинок краю — в Кінчиш. Автомобілів, виставлених на продаж, тепер так багато, що більшість розташувалася просто на проїжджій частині, суттєво заважаючи дорожньому рухові. “Нині працюємо тільки у неділю, оскільки цього року подібний ринок відкрився в Мукачеві, — розповідає директор ринку Віктор Півень. — Улітку торгівля, взагалі-то, йде на спад, але нині пропозицій справді багато. На ринку до 500 машин, така ж приблизно кількість на дорозі, хоча це й заборонено. Та ніяких санкцій щодо цих продавців не вживають, ось вони й не сплачують ринковий збір (10 гривень)”.

Дехто вважає, що ліпше купувати автомобіль через оголошення. Однак на ринку краще зорієнтуватися, побачити товар, домовитися про ціну. Найпопулярнішими залишаються німецькі машини, Їх обслуговувати дешевше за японські. Останні частенько доводилося возити на ремонт навіть в Угорщину.

На що потрібно звернути увагу, вибираючи вживаний автомобіль? За словами досвідчених майстрів, насамперед має бути “здоровий” кузов. Виглядати повинен майже ідеально — не бути іржавим чи битим. Решту ще можна якось виправити, а зіпсований кузов — це майже половина вартості авто. Тому покупці намагаються брати з собою фахівця, аби той звернув увагу на всі недоліки. Інша важлива річ — мотор. Перевірити авто у дії дозволяють майже всі продавці.

Іноді машину продають місяцями. Особливо якщо ціна його „гранична”, тобто така, як у сусіда. Тому торгуватися варто з усіма. А покупці шукають тих, кому гроші потрібні терміново — з ними легше домовитися. “Сьогодні не проблема купити авто, проблема — продати”, — каже Віктор Півень.

Серед пропозицій переважають здебільшого іномарки, “Жигулів” стає все менше. Це пов'язують із тим, що старі радянські моделі просто відживають своє. Хоч можна знайти на ринку і 30-річні “одинички”. Однак ті, хто їздив на іномарці, вже ніколи не проміняють її на ВАЗ чи ЗАЗ. При їх виборі треба бути особливо обережними, багато що залежить від попереднього власника: як інтенсивно він користувався своїм автомобілем.

“Дорогі уживані машини досить часто беруть у кредит, деякі банки дають на це гроші, — каже директор ринку. — Але частіше все-таки розраховуються готівкою, саме тому і йдуть на ринок, а не в салон”. Фахівці ж уважають, що дешевше, ніж за 5 000 доларів, хорошого автомобіля не купиш. Хоча найдешевше на ринку авто — це “Таврія”, яку можна придбати навіть за 5 000 гривень. А найдорожча — майже нова “Аudі 07” за 80000 доларів.

Купляють у два способи: або знімають із обліку в ДАІ та переоформлюють на нового власника, або роблять доручення через нотаріальну контору. Найчастіше вдаються до другого варіанту — це значно дешевше (близько 100 гривень) і скоріше, однак і з прихованими ризиками. Адже автомобіль може бути в розшуку чи номери кузова й двигуна виявляться “перебитими”.

“У першому ряді стоять дорогі авто, переважно БМВ і мерседеси — починаючи від 30000 доларів, — розповідає представник всеукраїнської газети “Автобазар”. — Серед продавців або новачки, або перекупники. Останні купують авто, доводять його до ладу й продають уже набагато дорожче. Аби продати авто, треба в середньому 3-4 тижні. Хоча зробити це стає дедалі важче: ринок перенасичений товаром. На Закарпатті ціни на вживані авто досить помірні, адже поряд кордон, їдуть сюди покупці навіть із Одеси”.

“Збути автомобіль нині дуже важко, — розповідає продавець Павло. — Всі очікують, що іномарки будуть дешевшати після вступу до СОТ, тому й не купують. Я продаю свій 8-річний “Фольксваген Бора” вже півроку, третій тиждень приїжджаю в Кінчеш. Прошу те саме, за що придбав — 15 тисяч доларів. Тепер згоден навіть на торг. Дорогу іномарку раджу одразу повезти у сервіс, аби перевірити “геометрію” кузова. Адже господар ніколи не скаже, що авто було “бите”. Дорогі машини не раджу брати за дорученням — краще звернутися до експертів ДАІ і пересвідчитися, що з придбанням все гаразд...”

А мій знайомий шукав на ринку автомобіль максимум за 3 000 доларів. Про пристойну іномарку за таки гроші і мріяти нічого. Гарненький сімейний 8-річний “Рено Кенгу” коштує 10 000 “зелених”, а подертий “Фольксваген Гольф” майже п'ять тисяч доларів. Отже, крім “Жигулів”, за такі кошти не пропонується нічого. Наприклад, за “трійку” 1975 року випуску правлять 2300 долларов, “копійка” не набагато дешевша — 2200 долларов. Утім навіть на вигляд ці машини вже вичерпали свій ресурс — їх місце на звалищі брухту. Тільки одна пропозиція більш-менш зацікавила — чоловік із Хуста пропонував 16-річну “шістку” за 3 000 доларів. Приїхав на базар уперше. Авто непогано збереглося: і кузов, і салон майже у відмінному стані. Перевірили двигун і вдарили по руках — 200 доларів господар скинув...

“Війна” проти вживаних авто триває...

Чи після вступу до СОТ подешевшають бодай уживані іномарки? На це дуже сподіваються українські автолюбителі.

До речі, ще на переговорах щодо вступу нашої країни до СОТ жорстка критика прозвучала саме стосовно імпорту автомобілів в Україну. Раніше діяла заборона на ввезення машин, старших за 8 років, потім її скасували, однак залишалися шалені податкові ставки на першу реєстрацію. Тепер представники СОТ вимагають переглянути ці податки в бік зменшення. А це має вплинути й на ціну вживаних автомобілів з Європи — у такому разі за кілька років середній вік українського автопарку суттєво зросте.

Справжню війну проти вживаних автомобілів ведуть як імпортери, так і вітчизняні автовиробники. Генеральний директор ВААІД Олег Назаренко вважає, що уживані машини можуть затопити український ринок, і насамперед це торкнеться українських автовиробників. Тому він підтримує прийнятий ВР закон про сплату транспортного збору за першу реєстрацію користованих транспортних засобів.

Голова фірми офіційного імпортера “Реugeot” до України Сергій Міщенко також вважає, що загроза заповнення авторинку України неновими автомобілями цілком імовірна. Він сподівається, що український уряд і парламент щось удіють проти цього. І наводить приклад Польщі, яка була заповнена старими автомобілями з розвинутих країн. Проблему вирішили тільки завдяки закону, що обмежив ввезення екологічно небезпечної техніки.

Звісно, це так, але хто з українців може собі дозволити купити в салоні новий і безпечний автомобіль? А сподіватися на більш дешевий вітчизняний транспорт не випадає. Експерти прогнозують, що ситуація на ринку користованих автомобілів почне мінятися тільки під кінець 2009 року. Якщо нинішні темпи зростання продажу нових авто збережуться, тоді вторинний ринок почне насичуватися машинами, придбаними уже в Україні. Автомобілі ж російського виробництва поступово підуть з ринку, бо не витримають конкуренції.

У нас може статися така ж ситуація, як у Казахстані. Там також ще 2-3 роки тому ціни на машини й квартири росли тільки вгору. Та кінець кінцем це спричинило банківську кризу, яка торкнулася й автомобільного ринку. Нині всі базари переповнені залізними конями різних виробників. Пропозицій багато, попиту ж майже нема. Від тягаря позбавляються у будь-який спосіб: продають нижче від собівартості, пропонують обмін автомобіля з доплатою, розбирають на запчастини. Постраждали й офіційні дилери, які пропонують нові автомобілі з нечуваними знижками.

Журналіст Олексій Мочанов вважає, що автомобільному лобі в Україні вступ до СОТ невигідний, бо автомобілі європейського виробництва однаково дешевшатимуть. Та наших нардепів не хвилює, на чому їздять громадяни, бо вони давно обрали собі найкращі німецькі та японські авто. Журналіст наводить приклад першого пришестя Юлії Володимирівни на прем'єрську посаду, коли стався такий казус: ціни на “Тойоту Ленд Крузер”, яка подобалася депутатам, знизилися на 7 тисяч доларів, а “Тойота Королла”, яку купує переважно середній клас, подорожчала на тисячу.

Наші депутати добре знають, що краще заплатити трохи більше за європейський автомобіль, ніж купувати вітчизняну руїну, що не витримує жодних серйозних краш-тестів. Кажуть про захист свого виробника... А хто захистить наших споживачів, яких не менше десяти мільйонів? Чому вони повинні страждати й ризикувати здоров'ям? “Наше автомобільне лобі цікавить тільки їх бізнес, який має існувати завжди”, — вважає журналіст.

Важко зрозуміти, чому в Україні ціни на авто втричі вищі, ніж у США, і вдвічі — ніж у Європі. Наприклад, у Великобританії “Фіат Гранд Пунто” коштує 8 тисяч доларів, у нас — майже 20. До того ж англієць бере авто у кредит без відсотків, їздить і сплачує по 200 евро щомісяця. А нещодавно досить цікавий рейтинг найдешевших автомобілів у світі опублікував журнал “Forbes”. Виявляється, що майже всі вони випускаються в Китаї та Індії. Саме там можна купити нову модель “Таtа Nапо” всього за 2 500 доларів. Друге місце у китайської малолітражки “Сhегу GG” (4 780 доларів). Наступні позиції у рейтингу також займають “китайці”. Аж на дев'ятому місці — італійський “Fiat Раlіо”, який коштує 9 242 долари. І нарешті румунський автомобіль “Renault Daciа Logan”, який можна купити в Індії за 9 477 доларів.

Порівняйте з вартістю нових автомобілів на нашому ринку й зробіть висновок, скільки має коштувати надійне сімейне авто для пересічного українця... Ціни в Україні досі формує держава, яка поповнює за рахунок покупців бюджет. Це мито, акцизний збір, ПДВ, процедури оформлення. Тому наші люди й придумують всякі схеми: завозять у Польщу, розбирають на запчастини або розмитнюють як вантажні авто. Можливо, варто чекати коли українське стане якісним. Але це можуть дозволити тільки ті, хто нікуди не поспішає.

Добавить в FacebookДобавить в TwitterДобавить в LivejournalДобавить в Linkedin

Что скажете, Аноним?

Если Вы зарегистрированный пользователь и хотите участвовать в дискуссии — введите
свой логин (email) , пароль  и нажмите .

Если Вы еще не зарегистрировались, зайдите на страницу регистрации.

Код состоит из цифр и латинских букв, изображенных на картинке. Для перезагрузки кода кликните на картинке.

ДАЙДЖЕСТ
НОВОСТИ
АНАЛИТИКА
ПАРТНЁРЫ
pекламные ссылки

miavia estudia

(c) Укррудпром — новости металлургии: цветная металлургия, черная металлургия, металлургия Украины

При цитировании и использовании материалов ссылка на www.ukrrudprom.ua обязательна. Перепечатка, копирование или воспроизведение информации, содержащей ссылку на агентства "Iнтерфакс-Україна", "Українськi Новини" в каком-либо виде строго запрещены

Сделано в miavia estudia.