Rambler's Top100
ДАЙДЖЕСТ

Кабмін схиляється до закриття автопромисловості, аби не сваритися з СОТ?

[11:41 02 декабря 2008 года ] [ Економічна правда, 2 грудня 2008 ]

Уряд України відмовився підвищувати ввізне мито на іномарки з 10 до 25%, через протиріччя домовленостям з СОТ.

Однак в парламенті зареєстровано проект закону про підвищення ставок до 22%, і його автори вважають, що СОТ дозволяє збільшувати мито до 24%.

Якщо закон не буде прийнято, вітчизняні виробники не виживуть, погано буде і більш як 30 тисячам працівників автопідприємств. Зате хтось буде їздити на дорогих іномарках.

Від'ємне сальдо зовнішньоторговельного балансу — головний біль урядів будь-якої країни світу. Більшості українців це жодним чином не зачіпає, тому що з часів Радянського союзу вважається, що імпортний товар апріорі краще вітчизняного.

Навіть той факт, що Україна за останні декілька років підвищила якість товарів та послуг, обиватель до уваги не бере. Однак щоразу, коли імпорт істотно перевищує експорт, країна починає відчувати певні проблеми.

Поточна криза виникла, в тому числі, і за рахунок перевищення ввозу товарів над вивозом: в Україну потрапить більше товарів з-за кордону, за що ми розплачуємось відтоком із країни валюти і скороченням внутрішнього виробництва, зникненням робочих місць, зниженням рівня доходів.

У такій ситуації уряд має обмежувати імпорт, зокрема, шляхом тарифної і митної політики. Але Кабмін відмовився будь-що робити. Очевидно, лякаючись “народних бунтів”.

Суттєву частку приросту імпорту складає ввезення автомобілів. При цьому в країні стрімко розвивається власний автопром, але після вступу України в СОТ імпорт іномарок збільшився настільки, що під загрозою опинилася і сама автомобільна промисловість. А услід за нею — суміжні галузі й торгівельний баланс.

Багато хто вже пустив слину в очікуванні дешевих і якісних іномарок, але імпортери ні до кризи, ні під час її знижувати ціни (в гривнях) не збиралися і, після повного розпродажу автівок, придбаних ще за старим курсом у 4,84 гривні, знижувати ціни більше не будуть.

А щойно виникла ідея повернути ввізне мито до попереднього рівня, імпортери в черговий раз підняли шум. Правда, подали голос і вітчизняні виробники. Але зробити висновок, що для країни краще — зростання імпорту чи чергове вбивство автопрому — виявилося важко.

Перша неділя

1997 року в Україні було прийнято закон про підтримку вітчизняного автопрому, вся країна “стояла на вухах” від ярості, тому що всі вважали, що підвищивши мито і створивши додаткові бар'єри для імпорту, влада позбавляє громадян можливості їздити на “нормальних” машинах.

Коли ж в серпня 1998 року почалася криза, виявилося, що купувати підтримані і нові машини мало хто міг собі дозволити. Тобто все це ми вже проходили, але тоді дуже до речі прийшовся стрімко зростаючий український автопром.

Проста та дешева Daewoo Lanos заполонила дороги України, а російські Лади і Жигулі, як тільки почалися збиратися в Україні, знову посилили свої позиція на вітчизняному ринку — схоже, що ці машини за будь-яких обставин будуть займати найбільшу долю ринку, як би Україна не відкривала свої кордони доля імпортних машин.

Протягом декількох років після кризи десятирічної давнини світові авто бренди прийшли в Україну, з метою налагодити тут зборку машин. “ЗАЗ” виробляє Opel, Chevrolet, Mercedes, Daewoo, Chery. “Єврокар” — Skoda, VW, Seat. “Богдан” — ВАЗ, KIA, Hyundai, Isuzu. VIPOS — Audi.

В цілому по Україні працюють 10 автовиробників. І якщо 1997 року в країні випускалося лише 2000 машин на рік, то 2005 — вже 211 тисяч. Відповідно, виросла і доля вітчизняних авто на всьому ринку: 2000 року вона складала 16,4%, сьогодні — 70,7%.

В результаті ухвалення серії законодавчих актів у вітчизняному автопромі було створено 35 тисяч робочих місць, а постачальниками авто компаній стали більше 1000 компаній, в тому числі і металурги. Сьогодні 25% вироблених в Україні машин експортується.

Але 2005 року знову змінилося законодавство, що скоротило фінансування інвестиційних програм і призвело до того, що виробництво було простіше відкрити в Росії, яка створювала власним виробникам більш комфортні умови.

І виробництво опинилися під загрозою занепаду, якщо б не розквіт авто кредитування. Сьогодні воно, як відомо, заморожено.

Поки було дійсне ввізне мито на рівні 25%, вітчизняний автопром відчував себе нормально, за рахунок обмеження імпорту він міг нарощувати власну присутність на ринку, і його продукція знаходила попит.

Як тільки стави почали знижуватися, українські виробники оголосили, що вони не витримають конкуренції з європейськими автомобілістами, тому що, зокрема, в Україні вартість кредитних ресурсів до 5 раз вища.

Останній і найбільш відчутний удар було нанесено вступом України до Світової організації торгівлі. Експерти визначають, що ввізне мито було знижено одразу в 2,5 рази, при цьому імпортні машини отримали 19-відсоткову перевагу в ціні.

Як наслідок, обсяги продажів українських автівок з 42% на початку року впали до 28% у жовтні. До кінця року прогнозується падіння до 16%. Тобто автопром України схуднув за рік майже втричі! І зниження продовжується до сих пір. Свої збитки українські виробники оцінюють в 3,5 мільярди гривень.

Світова фінансова криза підсунула чергову свиню, так як кредитні ресурсі мало того, що подорожчали, ще й стали майже недоступними. Падіння купівельної спроможності українців призвело до скорочення виробництва.

Планувалося, що тільки на експорт буде продано більше 90 тисяч машин, але тепер найбільш оптимістичний прогноз — 60 тисяч.

За даним “Економічної Правди”, частково призупинив свою роботу ЗАЗ, Мелитопольскій автомобілебудівний завод, “Єврокар” і “Богдан”. Більше 10 тисяч робітників цих заводів відправлені у вимушені відпустки.

Найближчим часом можуть зникнути ще 30 тисяч робочих місць. А в першому кварталі 2009 року існує реальна загроза масової зупинки виробництва, що призведе до скорочення персоналу і в 1000 суміжних компаній.

Паралельно цьому процесу в Україні — непогано себе почуває імпорт. За оцінками експертів, за підсумками 2008 року імпорт складе 8,6 мільярдів доларів.

Українські автовиробники вважають, що повернення митних ставок призведе до зростання надходжень до держбюджету на 3,8 мільярдів гривень, а надходження безпосередньо від самого мита принесе 1,8 мільярди гривень. Саме на основі цих розрахунків і з'явився проект закону, яким передбачені відповідні зміні до закону про митний тариф.

Друга неділя

На сьогоднішній день ввізне мито на імпорт авто складає 10%. Автор проекту закну — Тєрьохін, Круглов, Катеринчук, Ващук — пропонують підвищити ставку на 12% строком на 6 місяців. При цьому в документі мова йде не тільки про машини, а також про групу товарів харчової та легкої промисловості.

Крім того, автори пропонують надати право Кабміну скорочувати чи збільшувати цей строк в залежності від стану платіжного балансу України. Адже високим мито не може залишатися довічно — цього просто не дозволить СОТ.

Річ у тім, що, за даними авторів законопроекту, “аналіз макроекономічних показників імпорту України за 10 місяців 2008 року свідчить про значне зростання імпорту практично по всіх галузевих групах товарів по відношенню до аналогічного періоду минулого року, а саме більше 24,6 мільярдів доларів або на 51%”.

До цього призвела погана кон'юнктура для вітчизняного експорту, зниження ввізного мита у зв'язку зі вступом до СОТ, занадто високою вартістю кредитів, волатильністю валютного ринку, енергозатратністю виробництва, низьким рівнем продуктивності праці.

У будь-якому випадку країна приходить до обмеження імпорту товарів, ввезення яких стрімко зростає. До категорії цих товарів відносяться і автомобілі. При цьому норми СОТ допускають зростання мита від 3 до 24%.

Тобто, якщо б уряд не ставив до порядку денного ставку 25%, то йому не довелося би лякатися суперечок з СОТ. Можна було залишити 24%, і питання можна було би вирішити. І тоді ніхто не зміг би звинуватити Україну у схованому протекціонізмі, було би ясно зрозуміло, що Київ ставить на меті відновлення платіжного балансу.

Згідно з нещодавніми стандартами МВФ в Україні вже наступив критичний рівень платіжного балансу, що розраховується як відношення золотовалютних резервів до потреби фінансування імпорту протягом кварталу. Але пізніше МВФ переглянув цю норму, і тепер критичність визначається співвідношенням резервів і короткострокових зовнішніх запозичень.

І навіть виданий Фондом кредит поки що не рятує стан речей. Але МВФ також дозволяє регулювати платіжний баланс тарифами. При цьому, як відзначають автори проекту закону, Україна може, але не зобов'язана проводити консультації з підвищення мита з СОТ.

Вірогідно, хтось дуже не хотів, аби ставки підвищилися, тому інформація про процедуру прийняття такого рішення була схована від громадськості.

Третього не дано

Всеукраїнська Асоціація автомобільних імпортерів і дилерів розкритикували підвищення мита, заявив, що імпорт авто може бути зупинено майже повністю.

Зрозуміло, що імпорт не зупиниться ніколи, не залежно від ставок, інша справа — обґрунтування нового рівня. А от головне, чим пугають імпортери уряд — наявність тіньових схем ввезення машин.

“Без відповідного державного контролю і лише шляхом введення заборонних заходів автомобільний ринок України може стрімко стати “тіньовим”, — не раз стверджувала асоціація.

Сьогодні вже існує близько десяти схем ввезення автівок в Україну без сплати відповідних податків шляхом використання лазівок у законодавстві. Наприклад, “фіктивний спадок”, схема “переїзду на постійне місце проживання”, схема “тимчасового ввезення фіктивним іноземним представництвом”, схема “пільговиків”, схема “цільового призначення для громадян з фізичними вадами через органи соціального опікунства” та інші.

В результаті технічного підвищення ставки ввізного мита ми отримаємо, з одного боку, повне скорочення офіційного авто імпорту і катастрофічні витрати Держбюджету, а з іншого — зростання потоку контрабанди і наступне використання фіктивних схем.

“При цьому кількість ввезених автомобілів і вивезених з України коштів в іноземній валюті не зміниться, а Держбюджет не отримає ні копійки”, — стверджує ВААІД.

Директор групи “Автоконсалтінг” Олег Омельницький вважає, що підтримка українського автопрому існує лише на папері. На його думку, інвесторів відштовхує саме відсутність протекціоністських заходів.

У якості приклада він приводить Росію, яка “змушує будувати” світових гігантів автомобілебудування, в тому числі підвищуючи мита. Чому Україна цього не робить не відомо. Тим більше, за словами президента корпорації “Богдан” Олега Свинарчука, підвищення мита — це один із антикризових заходів.

Тоді як інші заходи потребують певного часу для їх запровадження, для того щоб запобігти повного дефолту галузі, підвищення мита варто було провести ще до нового року.

Навіть Президент України Віктор Ющенко запропонував використовувати принцип “дозволеного протекціонізму” у якості антикризового економічного заходу.

“Я наполягаю, аби уряд негайно проаналізував стан зовнішньої торгівлі і прийняв відповідні заходи для обмеження імпорту по групах товарів, ввезення яких різко збільшилося”, — відзначив він.

Ющенко підтримав намір підвищити ставки мита по найбільш гострих і чутливих позиціях. “Але досить важливо, аби наші дії були зрозумілі іноземними партнерам”, — розповів Ющенко, відзначивши, що “вже сьогодні представники асоціації виробників разом з міністерствами мають їхати до офісів, місій, представництв МВФ і СОТ та доводити необхідність запровадження в Україні обмежувальних заходів”.

Таким чином, дивною виглядає позиція уряд в особі першого віце-прем'єр-міністра Олександра Турчинова: “Ми працюємо в рамках тих норм, що підписали під час вступу до СОТ, і порушувати їх не будемо. А серед головних умов — відмова від усіляких загороджувальних мит”.

Насправді, члени СОТ мають право підвищувати мито в екстреному випадку. І зараз такий випадок настав.

Однак лобі, що підтримує імпортерів і за великим рахунком формуючи думку Турчинова у Кабміні все ще потужне. Міністр фінансів Віктор Пинзеник і заступник міністра економіки Валерій Пятницький відкрито виступають за строгу трактовку норм СОТ, і закликає своїх колег не сваритися з цією організацією.

“Збільшення мита на імпортні автомобілі з 10 до 25% буде ефективним інструментом для підтримки вітчизняного автопрому”, — заявив голова ради НБУ Петро Порошенко, виступаючи на першій міжнародній конференції з розвитку автомобільної індустрії України “Autoprom.ua-2008”.

При цьому він додав, що, згідно до статуту СОТ, дозволено приймати такий захід як збільшення мита.

Народний депутат України і почесний президент “УкрАвто” Таріел Васадзе вважає, що “сьогодні немає бути дискусії: підвищувати чи не підвищувати мито, це варто просто зробити”.

“Якщо не буде реальної додаткової вартості створюватися в країні, жоден імпорт нас не врятує... Я вважаю, що збільшення мита — це абсолютно правильне рішення, якщо порушується платіжний баланс”, — запевнив Васадзе.

Васадзе є одним з головних протекціоністів автобудівників при владі. Але варто враховувати, що його компанія — і виробляє, і імпортує машини

Президент корпорації “Богдан” Олега Свинарчук вважає, що якщо відбудеться підвищення мита на імпортні авто, то автомобільна галузь України буде розвиватися. “Якщо це буде реалізовано, то нам вдасться зберегти робочі місця”.

Міністр промислової політики України Володимир Новицький теж вважає, що ставки варто підвищити до 25%, однак уряд відхилив цю ідею.

“Сьогодні існує тенденція перерозподілу ринку в бік імпорту, що у сукупності з фінансовою кризою і зниженням попиту змушує автовиробників працювати “на запас”. Деякі з підприємств зовсім скорочують виробництво, що, в свою чергу, означає скорочення надходжень до бюджету”, — заявив міністр.

“Або ми здамо позиції імпорту, або будемо продавати власні автомобілі. Від цього залежить майбутнє галузі”, — підсумував він.

І хоча Васадзе запевнив, що завод не збирається призупиняти виробництво повністю за жодних обставин, криза досить відчутно зачепить “ЗАЗ”.

“Звичайно криза в країні відображається на обсягах виробництва, але галузь чекає допомоги з боку держави, за якої вдасться уникнути подальшого спаду, і хоча би утриматися на вже досягнутому рівні. У багатьох вже пройшла ейфорія після здешевлення імпорту. Тепер прийшов час відповісти на інше питання: кому потрібні дешеві імпортні товари, якщо населення залишається без роботи або серйозно постраждало від зниження доходів?”.

Оскільки Україна вже переживала схожу кризу, з неї можна було б зробити висновки, але поки що цього зроблено не було.

Добавить в FacebookДобавить в TwitterДобавить в LivejournalДобавить в Linkedin

Что скажете, Аноним?

Если Вы зарегистрированный пользователь и хотите участвовать в дискуссии — введите
свой логин (email) , пароль  и нажмите .

Если Вы еще не зарегистрировались, зайдите на страницу регистрации.

Код состоит из цифр и латинских букв, изображенных на картинке. Для перезагрузки кода кликните на картинке.

ДАЙДЖЕСТ
НОВОСТИ
АНАЛИТИКА
ПАРТНЁРЫ
pекламные ссылки

miavia estudia

(c) Укррудпром — новости металлургии: цветная металлургия, черная металлургия, металлургия Украины

При цитировании и использовании материалов ссылка на www.ukrrudprom.ua обязательна. Перепечатка, копирование или воспроизведение информации, содержащей ссылку на агентства "Iнтерфакс-Україна", "Українськi Новини" в каком-либо виде строго запрещены

Сделано в miavia estudia.