З 2022 року фізичні особи-підприємці зобов'язані проводити продажі через реєстратори розрахункових операцій (РРО). Це можуть бути як класичні реєстратори розрахункових операцій (РРО) так і програмні (ПРРО — додаток на смартфоні/планшеті).
Обладнати свої торгівельні точки касовими апаратами зобов'язані ФОПи 2-4 груп, крім деяких винятків.
Не потрібно використовувати РРО-ПРРО:
— Підприємцям на першій групі єдиного податку (продавці на ринку, ФОП без найманих працівників, надавачі побутових послуг).
— ІТ-працівники (контрактери), журналісти, юристи і консультанти на ФОП.
— ФОП що займаються роздрібною торгівлею в сільській місцевості. Винятком є, коли торгівля ведеться підакцизними товарами, або через інтернет. А також, коли сільрада рада або ОТГ ухвалила рішення про обов'язкове використання РРО/ПРРО.
— Не використовувати РРО-ПРРО можна при переказах з рахунку на рахунок (IBAN, онлайн-банкінг), при розрахунках через термінал самообслуговування банку, при переказі грошей через касу банку, оплаті за підписки, інтернет, ТБ та консультації.
У разі відсутності у підприємця, який зобов'язаний фіскалізувати свої продажі, РРО/ПРРО, або не проведення операцій через них — передбачені значні штрафи. Штраф за першу операцію без фіскального чека становить 100% вартості товару. За другу та наступні операції — 150% вартості товару/послуги.
Окрім того, ФОПи, які продають побутову техніку по гарантії, ліки, ювелірні вироби і платники єдиного податку, які є платниками ПДВ, зобов'язані вести облік товарних запасів (наказ Мінфіну №496 від 09.09.2021). Штраф за порушення — 100% вартості проданих товарів, які не були обліковані.
Передбачено також ще низку штрафів за порушення правил використання РРО. Наприклад, за неподання до контролюючих органів звітності з РРО — 30 неоподаткованих мінімумів, або 300 неоподаткованих мінімумів без використання режиму попереднього програмування найменування кожного підакцизного товару.
Детальніше з переліком штрафів можна ознайомитись в таблиці.
Незважаючи на вступ у дію закону про обов'язкове використання РРО, чимало підприємців припинили приймату оплату картами і перейшли виключно на готівку. З оголошеннями типу “термінал не працює, тільки готівка” зіткнулося чимало покупців.
Справа в тому, що не всі перейшли на використання РРО-ПРРО і, щоб не потрапити на штрафи, почали проводити операції лише в готівці.
Ми поспілкувалися з підприємцями і вияснили, що на готівку переходили не тільки підприємці без РРО, але і ті, які зареєстрували касові апарати. Крім того, підприємці, які чесно намагалися проводити операції через РРО, зіткнулися з технічними проблемами зі сторони податкової.
Ми виділили кілька причин.
В грудні 2021 року у Верховні раді розглядався законопроект про відтермінування фіскалізації і тому частина ФОП, надіючись на успішний для них результат голосування, не зареєстрували РРО. Однак 17 грудня у Верховній раді не знайшлося достатньо голосів для перенесення фіскалізації на майбутнє.
В результаті тисячі підприємців ринулися реєструвати РРО, щоб не влетіти на штрафи: 100% від суми чеку за перший продаж без РРО, 150% — за другий та кожен наступний.
Як розповіли БЦ в компанії по автоматизації роботи кав'ярень та закладів харчування Poster, які також надають послуги підключення ПРРО, пік реєстрацій касових апаратів припав на новорічні свята.
“Кількість підключень ПРРО від системи обліку Poster зросла у 50 разів у порівнянні з листопадом, а навантаження на нашу техпідтримку — у 5 разів. На Різдво кількість підключень знизилася, але з початком робочого тижня зростання відновилося і триватиме швидше за все ще січень. На сьогоднішній день ресторатори зареєстрували вже понад 3000 ПРРО від Poster”, — розповідає Олександр Бучков, керівник техпідтримки компанії.
Наплив бажаючих в один момент зареєструвати РРО/ПРРО на початку січня призвів до збоїв в роботі компаній, які надають послуги програмних кас. Так найбільш відомим є факт масового збою в роботі компанії Checkbox Дмитра Дубілета. Відновити більш-менш стабільну роботу компанії колишнього співзасновника Монобанку вдалося 6 січня.
“Прямою причиною збою стало різке зростання навантаження. Десятки тисяч підприємців почали реєструвати каси в останні дні року, чим обвалили наші системи (заради справедливості, далеко не лише наші). Десятки тисяч звучить не дуже багато, але треба розуміти, що бізнес-процеси тут дуже специфічні. Зрозуміло, до різкого зростання ми готувалися, але сильно прорахувалися. Наша частка ринку від нових реєстрацій склала до 50%”, — написав Дубілет у Facebook.
Технічні проблеми спостерігаються не тільки у Checkbox. У розмовах з БЦ кілька підприємців розповіли, що через збої в роботі їм довелося протестувати по три подібних сервіси, які надають послуги ПРРО і у всіх спостерігаються проблеми в роботі.
“Щоб не сплачувати штрафи, частина закладів, які не встигли встановити ПРРО/РРО, тимчасово перестали приймати від клієнтів плату через термінали”, — відзначають в Poster.
10 січня компанія провела опитування у своє телеграм каналі, 26% підприємців відповіли, що з січня не приймають оплатчу через термінал, розбираються і налаштовують РРО/ПРРО.
Окрім високого попиту зі сторони підприємців та технічних збоїв частини сервісів з надання послуг ПРРО, неготовими до фіскалізації виявилися і податкові органи.
Підприємці скаржаться на технічні збої зі сторони серверів ДПС. Розповідають, що їм доводиться до пізньої ночі робити спроби “закривати зміни” через неможливість надіслати чеки в ДПС. А деякі закривали зміни зранки і чекають на штрафи.
Атмосферу, в якій перебували тисячі підприємців з початку січня передає цей емоційний пост однієї з власниць кав'ярень.
“У нашому сервісі збоїв не було, але у неділю, 9 січня, не працювали сервери податкової. У понеділок, 10 січня, сервери податкової запрацювали, але при цьому не працював один із сервісів, який перевіряє ключі. Таких сервісів кілька, тому не працювали тільки ті ПРРО, які працювали з сервісом ключів, що впав. Наразі все працює”, — пояснюють в Poster.
У компанії пояснюють, що якщо немає інтернету або зв'язку з сервером, багато ПРРО можуть працювати в офлайн-режимі.
“У програмних РРО термін офлайн-роботи — до 36 годин, але не більше 168 годин на місяць. За цей період компанія має право опрацювати до 2 тис. чеків. З появою інтернету ці дані надсилаються до податкової автоматично. Класичним РРО дозволено працювати без інтернету більше — до 7 діб, але потім бізнесу необхідно вручну фіскалізувати всі чеки, які видали за цей час”, — пояснює Бучков.
Тим часом ідеолог фіскалізації, голова Податкового комітету Рада Данило Гетманцев написав у себе в телеграм каналі: “В Україні успішно триває процес фіскалізації, яка є одним із елементів детінізації економіки нашої держави. Вже більше 200 000 РРО/ПРРО зареєстровано фізичними особами-підприємцями. Дякую платникам податків за виявлення громадянської свідомості та розуміння того, що РРО — це просто та доступно”.
Юрій ВІННІЧУК
Что скажете, Аноним?
[14:19 23 ноября]
[07:00 23 ноября]
[19:13 22 ноября]
13:00 23 ноября
12:30 23 ноября
11:00 23 ноября
10:30 23 ноября
10:00 23 ноября
09:00 23 ноября
[16:20 05 ноября]
[18:40 27 октября]
[18:45 27 сентября]
(c) Укррудпром — новости металлургии: цветная металлургия, черная металлургия, металлургия Украины
При цитировании и использовании материалов ссылка на www.ukrrudprom.ua обязательна. Перепечатка, копирование или воспроизведение информации, содержащей ссылку на агентства "Iнтерфакс-Україна", "Українськi Новини" в каком-либо виде строго запрещены
Сделано в miavia estudia.