Можливо, це свідчення того, що сусідня країна бажає самостійно розвивати економіку або продовження політичних амбіцій правлячої партії.
Польща вимагає від “Запорізького автомобільного заводу” (в грудні 2016 року перейменований у “Промавтоінвест”), який входить до складу корпорації “Укравто” українського бізнесмена Таріела Васадзе, відшкодувати 250 мільйонів злотих (понад 1,8 мільярдів гривень). Державне Казначейство Польщі (Skarb Panstwa) подало на інвестора до суду — він начебто не виконав умови інвестиційного договору.
Це вже третій за останні місяці випадок публічного непорозуміння між польською владою та українськими інвесторами.
Як усе починалося
У 2000-х українські промислові бізнес-групи активно боролися за контроль над виробничими активами в Східній Європі. На те були дві суттєві причини:
— чергова хвиля приватизації в постсоціалістичних країнах;
— потреба вітчизняного бізнесу постачати готову продукцію без зайвих мит на територію Європейського Союзу, до якого одна за одною входили східноєвропейські країни.
Найпомітнішими стали інвестиції в промисловість. Зокрема, польську. У 2005 році корпорація Індустріальна Спілка Донбасу (ІСД, тоді належала Сергієві Таруті, Олегові Гайдуку та Олегові Мкртчану) купила найбільше польське металургійне підприємство — Huta Czestochova. Якщо в інших країнах Східної Європи українські промисловці зробили акцент на купівлі саме активів у металургії, то в Польщі вони стали власниками і машинобудівних заводів.
ІСД купила також верф Stocznia Gdańska, а корпорація “Укравто” Таріела Васадзе — автомобільний завод FSO (Fabrykа Samochodów Osobowych, Варшава) у 2005 році.
Металургійний завод з виробництва товстого листа “ІСД Гута Ченстохова” (Huta Czestochova), Ченстохова, Польща
Фото: Корпорацiя “IСД”
Націоналізація?
Цієї осені в Польщі виникло питання актуальності подальшої співпраці з українськими промисловцями. Першим у полі зору опинилося суднобудівне підприємство в Гданську — колисці польської “Солідарності”, символі боротьби із “совітами”. Саме тут зі страйку в 1981 році почалося постання. Наразі підприємство належить народному депутату України Сергієві Таруті.
У річній декларації нардепа зазначається, що він — кінцевий бенефіціар (контролер) Gdansk Shipyard Group Sp.z o.o. з Варшави (Польща). Це холдингова компанія, яка об’єднує юридичні особи, створені на базі гданської судноверфі — Gdańsk Shipyard SA та GSG Towers Sp. z oo. Та контролює їх разом з польською державною компанією Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. (ARP).
На початку жовтня в розмові з журналістом Громадського пан Тарута розповів, що він особисто (а не в партнерстві з іншими українськими бізнесменами) контролює частку в цьому активі. “Та-так-так. Разом з державою (польською — ред.)”, — підтвердив Тарута.
За словами екс-топ-менеджера корпорації ІСД, що побажав залишитися неназваним, корпорація позбулася всіх активів, що не стосувалися металургії, перед продажем 50%+2 акції в статутному капіталі корпорації групі інвесторів на чолі з росіянином Олександром Катуніним на початку 2010 року.
“Ми переконували, що група металоторгових компаній, польська верф та низка інших активів допоможуть забезпечити ефективніше постачання сировини і збут металопродукції, проте вони вирішили купувати лише металургію”, — пояснив екс-топ-менеджер. За його словами, всі непрофільні активи поступово розподілили між українськими акціонерами корпорації.
Саме так Stocznia Gdańska (колишня назва Gdańsk Shipyard SA) потрапила до активів пана Тарути. Проте вже багато років у Гданську (як і на сусідніх верфях у Гдині та Щецині) через обмеження з боку Європейського Союзу майже не будують кораблі.
Тому українські бізнесмени і провели реструктуризацію бізнесу та промислового майданчика в цілому. Тут створили декілька юридичних осіб з різними напрямками діяльності. Найцікавіше для розвитку — виробництво башт для вітрових електростанцій (ВЕС). Проте на сьогодні ця лінія має обмеження за розмірами башт, які тут можна виготовляти. Нині саме такі башти вже не користуються великим попитом, а для модернізації виробництва потрібні інвестиції, яких в українського співвласника немає. Тому польська влада пропонує збільшити свою частку. За словами Тарути, є ще один привід для подібного розвитку подій.
“Держава (Польща) просто пропонує: у нас є оборонні замовлення і ми готові їх розміщувати на гданській судноверфі. Але водночас ми хочемо більшу частку”, — розповів він.
За його словами, цьогоріч у польських ЗМІ збільшилася кількість публікацій щодо можливої націоналізації його частки через зміну менеджменту на підприємстві, але він уважає їх провокаційною дезінформацією. На питання, чи готовий він позбутися частки в підприємствах, відповів: “Усе продається, все купується… питання ціни”.
Проте наш співрозмовник, який раніше був у топ-менеджменті ІСД, каже, що це лише частина правди. У Польщі останніми роками ведеться політика повернення під державний контроль раніше приватизованого бізнесу. Зокрема, місцева влада хоче відновити суднобудівництво. Проте наявність приватного власника в одній з трьох найбільших судноверфей країни заважає вести єдину політику в цьому секторі економіки.
Окрім того, українські бізнесмени мають непорозуміння майже з усіма ланками, з якими взаємодіють, — від профспілок до казначейства. Тому рано чи пізно Таруті доведеться поступитися цим активом.
У середині жовтня польські ЗМІ повідомили, що власники Gdańsk Shipyard SA підписали лист про наміри щодо подальшого розвитку Gdańsk Shipyard SA та GSG Towers Sp. z oo. Проте, посилаючись на конфіденційність, про конкретні домовленості не повідомили.
Виробництво башт для вітрових електростанцій (ВЕС) на підприємстві Gdansk Shipyard Group, Гданськ, Польща
Фото: Gdansk Shipyard Group
Розвиток історії
У часи розвинутого соціалізму польські судноверфі були крупними споживачами металопрокату заводу Huta Czestochova. Ба більше, деякі роботи з будівництва суден відбувалися на його виробничих майданчиках. І вже в готовому вигляді перевозилися на Балтійське узбережжя для фінального збирання.
Можливо, це збіг обставин, але в середині листопада газета Dziennik Gazeta Prawna (Польща) з посиланням на власні джерела повідомила, що польська державна промислова група Grupy Kapitalowej Weglokoks зацікавлена в придбанні меткомбінату ISD Huta Czestochowa. Нині вона контролює ще три польських заводи.
Проте корпорація ІСД заперечила будь-які переговори з польським урядом щодо можливого продажу підприємства.
Варто зазначити, що в останні роки кілька великих польських банків повністю змінили власників або продали значну частку державним структурам. Тому, за словами нашого співрозмовника — українського бізнесмена, який довго працював у Польщі, — наш західний сусід таким чином може контролювати великі кредити майже всього крупного бізнесу з польською реєстрацією. І потенційно може запропонувати приватним власникам поміняти борги на долі в компаніях.
Позов Державного Казначейства Польщі до “Запорізького автозаводу” щодо інвестиційних зобов’язань невдовзі розглядатиме Окружний суд Варшави. Корпорація “Укравто” в липні вже оскаржувала цей позов. У відповіді на запит Громадського там відповіли, що ЗАЗ виконав усі взяті на себе зобов’язання перед урядом Польщі щодо FSO.
“Це підтверджено Казначейством у листі до ЗАЗ від 2011 року, а також незалежним аудитором. Відповідно претензії Державного Казначейства Польщі від нового уряду є безпідставними і необґрунтованими”, — пояснює український автовиробник. А також нагадує, що це був партнерський проект з американською General Motors. Проте Європейська Комісія встановила ліміт на виробництво автомобілів у країнах ЄС, для FSO — 150 тисяч автомобілів на рік.
“Якщо врахувати, що виробничі потужності заводу складають 320 тисяч одиниць, а мінімальне економічно доцільне виробництво повинно бути не менше 220 тисяч автомобілів, розвиток виробництва втратив економічний сенс”, — кажуть в “Укравто”.
Відтак американська компанія вирішила зупинити розвиток проекту. З 2011 року виробництво перенесли в Запоріжжя.
Три випадки конфлікту між польською владою та українським бізнесом навряд чи можна вважати простою випадковістю. З огляду на політичні неузгодженості, потрібно придивлятися й до економічних подій.
Артем ІЛЬЇН
Что скажете, Аноним?
[16:52 23 ноября]
[14:19 23 ноября]
[07:00 23 ноября]
13:00 23 ноября
12:30 23 ноября
11:00 23 ноября
10:30 23 ноября
10:00 23 ноября
09:00 23 ноября
[16:20 05 ноября]
[18:40 27 октября]
[18:45 27 сентября]
(c) Укррудпром — новости металлургии: цветная металлургия, черная металлургия, металлургия Украины
При цитировании и использовании материалов ссылка на www.ukrrudprom.ua обязательна. Перепечатка, копирование или воспроизведение информации, содержащей ссылку на агентства "Iнтерфакс-Україна", "Українськi Новини" в каком-либо виде строго запрещены
Сделано в miavia estudia.