700 тисяч на кожного — незалежно від того, хто ця людина, і як вона потрапила до парламенту, кнопкодав це чи олігарх, чи добропорядний законодавець, чи це Рінат Ахметов або його водій Володимир Мальцев, або Юра Єнакіївський, або Михайло Чечетов, або Ірина Бережна, або сестра Льовочкіна, або Юрій Кармазін, або Петро Симоненко чи сам Володимир Литвин.
Кошторис парламенту з докладним розподілом того, куди ідуть кошти бюджету, є ледь не секретним документом. Минулого року, коли ухвалювали цей фінансовий розпис, його навіть не роздавали на руки народним депутатам.
Спікер Литвин таку втаємниченість пояснював оригінально: “Якщо ви хочете на всю країну полоскати цю білизну, то це означає, що у деяких людей абсолютно немає совісті...”.
Так само таємничо планували ухвалити і кошторис Верховної Ради на 2011 рік. Він уже затверджений регламентним комітетом та має бути проголосований найближчим часом у сесійній залі, про що більшість депутатів навіть не здогадується. Однак ще до ухвалення “Українська правда” отримала в своє розпорядження проект документу.
Отже, як пропонують розподілити гроші Верховної Ради у 2011 році (повний текст кошторису дивіться у додатку внизу статті).
Хоча минулого року парламент втратив велику частину повноважень у зв'язку з поверненням до Конституції Леоніда Кучми, однак це жодним чином не позначилося на бюджеті Верховної Ради.
Перетворення законодавчого органу на посміховисько, де змагаються у кількості натиснутих кнопок за 10 секунд голосування, також не зменшив його видатки. Навіть криза жодним чином не вплинула на це. Рада продовжує проїдати навіть більше грошей, ніж за часів парламентсько-президентської республіки.
Згідно з проектом, у цьому році загальний фонд бюджету Верховної Ради складе 850 мільйонів гривень, що на 40 мільйонів більше, ніж попереднього року, і на 150 мільйонів більше, ніж позаминулого.
Найсуттєвіше збільшення відбулося за статтею “будівництво (придбання) житла” — в п'ять разів. Якщо 2010 року на це було виділено 4 мільйони 200 тисяч гривень, то в 2011 планують виділити 20 мільйонів.
Окрім того, відбулося збільшення за статтею “капітальний ремонт”. В 2010 році її обсяг складав 2,4 мільйони — тепер планують виділити 12 мільйонів.
Ці кошти підуть на розробку проектно-кошторисної документації — для забудови земельної ділянки на вулиці Глибочицькій, яка належить парламенту, а також ремонту гуртожитку Верховної Ради на вулиці Обсерваторній, розповів заступник голови регламентного комітету Сергій Сас.
“На Глибочицькій у власності Верховної Ради є земельна ділянка, де планують зводити будинок. Якщо збережеться норма, що депутат має право на квартиру, то отримувати житло там будуть депутати. Якщо не збережеться, то це будуть квартири для апарату Верховної Ради. У апараті більше тисячі людей стоять у черзі!”, — зітхнув Сас.
Крім того, 490 тисяч гривень піде на проектування котельні для депутатського житлового будинку на вулиці Срібнокільській.
Але у деяких статтях кошторису Верховної Ради порівняно з минулорічним є скорочення. Так, у проекті на 2011 рік записано зменшення за статтею “купівля обладнання і предметів довгострокового користування” — з 10,6 мільйонів до 2,2 мільйонів.
За розповіддю джерел, “предметами довгострокового користування” переважно є автомобілі. Так, наприкінці минулого року були закуплені 17 машин “Тойота” для обслуговування депутатів.
У 2011 році на відрядження депутатів за кордон планують збільшити витрати на 2,5 мільйони — з 7 до 9,5 мільйонів. Хоча ще два роки тому за цією статтею витрачали 5 мільйонів.
Автобаза Верховної Ради зжере з бюджету в 2011 році 34,9 мільйонів, що на 1,5 мільйони більше, ні минулого року, і на 11 мільйонів більше, ніж позаминулого.
Ще одна сумнівна стаття — Інститут законодавства, який існує при Верховній Раді з 1994 року та невідомо чим займається. Точніше, займається він “фундаментальними дослідженнями розвитку правової системи України”. Цього року на такі абстрактні цілі виділили 8,3 мільйонів, минулого — 8,5 мільйонів.
Незмінними залишилися видатки на їдальню Верховної Ради — 1 мільйон 600 тисяч гривень, управління житловими будинками Верховної Ради — 1,676 мільйона, фінансування санаторіїв парламенту “Дюльбер” і “Нижня Ореанда” — 7 мільйонів 216 тисяч.
На рівні 2010 року залишилася стаття витрат на висвітлення діяльності депутатів через засоби телебачення і радіо — 11,8 мільйона гривень. Тоді як ще зовсім нещодавно, в 2009 році на це передбачалося трохи більше 6 мільйонів.
Окрім того, парламент продовжує видавати свої офіційні друковані органи. Газета “Голос України” отримає з бюджету 10 мільйонів 32 тисячі гривень, а журналу “Віче” (є і такий!) відпишуть 3 мільйони 16 тисяч гривень.
Загалом — 13 мільйонів на газету і журнал. Аналогічна сума була і в 2009, і в 2010 роках. За три роки — 40 мільйонів гривень з не до кінця зрозумілою метою. При цьому, приміром, трохи більший бюджет в цьому році має Наукова бібліотека імені Вернадського — 52 мільйони.
Потреба в двох парламентських виданнях, які паралельно пишуть про одне і те ж саме — велика загадка. Як і доцільність їх існування в друкованому вигляді — при тому, що ці медіа цілком можна було би переселити в інтернет з набагато більшою аудиторією і меншими витратами.
Окрім самого кошторису, депутати голосують також за додаток до нього, про який взагалі мало хто знає. Він називається “Норми витрат на одного депутата на 2011 рік”.
Тут детально розписано, що саме положено кожному народному обранцю за гроші платників податків.
При чому кожен депутат має право претендувати на ці гроші незалежно від кількості пропущених ним засідань. Наприклад, Рінат Ахметов за три з половиною роки роботи Верховної Ради поточного скликання був у парламенті лише один раз — на першому засіданні, коли йому власноруч треба було скріпити текст присяги. Але це не заважає йому отримувати свою зарплату — яку, стверджує прес-служба Ахметова, він потім перераховує на благодійність.
Про отримання грошей за деякими статтями опитані “Українською правдою” народні обранці навіть не здогадувалися. Таким чином, якщо хтось із депутатів не використає зарезервовані для нього суми, вони складають так звану економію бюджету. Яку, за рішенням парламенту, можна спрямувати на преміювання працівників апарату Верховної Ради.
Але найцікавішим відкриттям “Української правди” стало те, що депутат фактично отримує дві зарплати — власне саме заробітну плату, плюс таку саме суму грошей на виконання своїх повноважень. Однак як він витрачає ці гроші, ніким не контролюється — за них депутат може купити собі нову машину, а може допомагати виборцям. Все залежить від сумління депутата.
Отже, про постатейний розпис “Норми витрат на одного депутата на 2011 рік” читайте далі:
Пункт 1. Зарплата депутата вираховується з посадового окладу 6 тисяч 109 гривень за спецформулою.
Так, до окладу додаються доплата за перший ранг держслужби в розмірі 160%, надбавка за “особливий характер роботи та інтенсивність праці” 100%, та премія, яка коливається від 80% у простого депутата до 95% у першого віце-спікера.
У підсумку мінімальна зарплата для пересічного депутата становить 17 425 гривень. Таких депутатів у парламенті 191 особа.
Якщо депутат — голова комітету або керівник фракції, то його зарплата становить 17 тисяч 914 гривень. Таких депутатів у парламенті близько 30 осіб. Після відрахування податків на руки він отримує близько 14 тисяч.
Окрім того, на оздоровлення влітку депутату положено дві місячних зарплати без податків. Оскільки жодної роботи під час відпустки депутати не роблять, то гроші за цей час ідуть їм не як зарплата, а як так звана “матеріальна допомога”, яка зазвичай становить близько 35 тисяч.
У 2010 році від матеріальної допомоги відмовилися лише шестеро депутатів — Горбаль, Гриценко, Литвин, Прутнік, Скудар і Яценюк.
Ще дев'ять депутатів не писали заяву про відпустку, через що втратили можливість отримати ці гроші: Буряк, Зубик, Калетнік, Ілляшов, Оробець, Сандлер, Хомутиннік, Шершун і Янковський.
Пункт 2. Окрім зарплати, депутат має 216 тисяч на рік на утримання штату своїх помічників.
Пункт 3. Найцікавіше — депутату також положено так зване “відшкодування витрат, пов'язаних з виконанням депутатських повноважень”. Ця сума становить 209 тисяч 100 гривень на рік, або 17 425 — на місяць. Це — еквівалент мінімальної зарплати депутата (без податків).
Про цю особливість депутати не поширюються вголос, але “Українській правді” випадково вдалося довідатися від одного з нардепів, що “відшкодування витрат” нардеп отримує кешем та не несе за них жодного звіту.
Тобто фактично це — друга зарплата депутата, яку він може використовувати як заманеться, оскільки контролю над цими грошима немає.
“Ці гроші отримуються готівкою, — розповів глава бюджетного комітету Валерій Базаров. — У мене на прийом приходять сотня осіб. Бабусі щось дав, ліки придбав, комусь транспорт оплатив... Ці гроші непідзвітні, тому теоретично можете ці гроші віддати дружині на шубу і нічого не робити. Але що ви тоді за депутат, і кому ви тоді потрібні?”.
Дехто розказує, що за ці гроші оплачує свій мобільний або бензин для приватного автомобіля (бо якщо машина службова, то заправляють її коштом Верховної Ради), дехто каже, що роздає їх знедоленим під час зустрічі в округах. Саме за ці гроші депутат Уколов наймав адвоката для свого товариша Дмитра Полюховича під час “педофільного скандалу”.
Пункт 4. Окрім того, депутату положено безкоштовний проїзд по території України на суму 26 тисяч 800 гривень на рік. Щоб скористатися цією пільгою, депутат просто приходить до авіа- або залізничної каси та за своїм посвідченням отримує квиток. Пізніше Верховна Рада з бюджетних коштів перераховує відповідну суму структурі, що виписала квиток народному обранцю.
Хоча бюджетом передбачено верхню стелю видатків на проїзд депутата по Україні протягом року, однак, як виявляється, народні слуги часто перевищують цей ліміт, що не тягне за собою жодного покарання.
Скандал трапився у 2009 році, коли протягом першого півріччя регіонал Сергій Ківалов злітав з Києва до Одеси і назад 38 разів на 57 тисяч гривень, а БЮТівець Володимир Лемза також до Одеси — 53 рази на 80 тисяч гривень, нашоукраїнець Андрій Парубій на 70 тисяч гривень налітав до Львова, регіонал Владислав Лук'янов до Донецька — на 51 тисячу гривень.
Заборгованість покривав парламент за рахунок тих депутатів, які не перевищили ліміт.
Пункт 5. Окрім того, депутат може замовити собі автомобіль для обслуговування в межах Києва на певну кількість годин на місяць.
Пункт 6. На міжміські розмови по стаціонарному телефону депутат має 4 890 гривень на рік.
Пункт 7. На ручки, олівці та папір депутату бюджет окремо передбачає 708 гривень на рік.
Пункт 8. Існує ще така стаття як відшкодування коштів періодичним виданням за публікацію авторських матеріалів депутатів. На це передбачено 500 гривень на рік. Тобто депутат має право на узаконену “джинсу” — щоправда, в межах смішного бюджету.
Пункт 9. Для оплати виступів на радіо, телебаченні і в пресі депутату також винні з бюджету 5 тисяч гривень на рік.
“Це — совковий архаїзм, — каже глави комітету з питань свободи слова Андрія Шевченка, — Колись ці гроші замислювалося як виплата газеті за оголошення про прийом виборців, а зараз це легалізована символічна підтримка лояльної місцевої преси. Велику пресу за це не купиш, а для районки 5 тисяч гривень на рік є приємним доповненням”.
Так чи інакше, 5 тисяч гривень, помноживши на 450 депутатів, виходить вже 2 мільйони 250 тисяч гривень на те, щоб обранці народу могли прорекламувати себе в пресі. Хоча, за логікою, якщо депутат цікавий журналісту, він отримає трибуну безкоштовно.
Пункт 10. На відрядження своїх помічників у округи депутат має 3 600 гривень на рік. Однак, оскільки даний парламент не обирався за мажоритарними виборчими округами, то відряджати помічників також немає куди.
У деяких фракціях частину депутатів серед округів розподіляє саме керівництво, але ця процедура є неофіційною. Щоб отримати ці кошти, помічник депутата має подати в бухгалтерію документи про відвідання якогось населеного пункту за межами Києва з відповідними штампами про відрядження.
Пункт 11. Окрім того, ще в депутата є 2 тисячі гривень на рік на утримання приміщень для прийому громадян у округах. Але, знову ж таки, ці депутати не обиралися за округами і частина з них ніколи не залишає межі Києва. А, по-друге, запланована сума є смішною за цінами великого міста — таким коштом депутат може орендувати хіба що стілець на вокзалі.
Але ці гроші все одно вперто записують пакеті депутатських привілеїв. Дехто з тих, хто рішенням фракції закріплений за віддаленими округами, може за ці гроші орендувати в селі або райцентрі невелике приміщення під свою громадську приймальню.
Здавалося, 2 тисячі гривень — це невелика сума. Але в розрізі 450 депутатів — це майже мільйон гривень.
Пункт 12. Депутат має навіть 670 гривень на рік для оренди приміщення для зборів виборців. Також велика загадка, що саме нардеп зможе орендувати за ці гроші.
Про наявність такої статті в своїх фінансових можливостях багато депутатів навіть не знають. 670 гривень — це дрібна сума, але помноживши її на весь кількісний склад Верховної Ради — виходить 301 тисяча 500 гривень. В Охматдиті цим грошам були би раді.
Пункт 13. Також за депутатом зарезервовано 1 700 гривень на рік для оплати його проходжень залом офіційних делегацій. Тобто, коли депутат вилітає з Борисполя, щоб не стикатися очі в очі зі своїм роботодавцем-народом, він може піти через окремий вхід, де його ніхто не турбуватиме, напоять кавою, а потім ще доставить прямо до трапу — чи зустрінуть на мікроавтобусі прямо після приземлення літака у Києві.
За цей пережиток совдепії бюджет втрачає на всіх депутатах 765 тисяч гривень. Які можна спрямувати наприклад, на придбання одного реанімаційного автомобіля.
Окрім того, зараз навіть родичі депутата отримали право на пільгове обслуговування в залі офіційних делегацій.
Пункт 14. Ну і, звісно, щоб енергійно тиснути на кнопки за командою Михайла Чечетова чи Андрія Кожемякіна, депутат має добре відпочити влітку. Платники податків і тут мають підтримати депутата. За путівку до санаторію, що підвідомчий Верховній Раді, депутату компенсують 5 тисяч гривень, тобто майже всю її вартість.
Якщо він вибере не підвідомчий санаторій, то віддадуть 4 тисячі гривень — теж непогано. По-мінімуму це виходить 1,8 мільйона гривень на всю Верховну Раду — наприклад, стільки на весь 2011 рік передбачено для фінансування Центральної державної науково-технічної бібліотеки.
Тепер просумуємо наведені цифри. З урахуванням усіх пільг, мінімальної зарплати в розмірі 17 тисяч 425 гривень та матеріальної допомоги, утримання одного депутата з усіма його супутніми видатками обходиться бюджету в 700 тисяч гривень на рік. Це — без витрат у разі, якщо депутат також замовлятиме автомобіль з гаражу Верховної Ради.
Утримувати такий колектив і є ціною, яку платить український народ за ілюзію демократії.
Додаток: Повний проект кошторису Верховної Ради-2011
Сергій ЛЕЩЕНКО
Что скажете, Аноним?
[07:00 28 ноября]
[17:10 27 ноября]
16:00 28 ноября
15:30 28 ноября
15:00 28 ноября
14:40 28 ноября
14:20 28 ноября
14:00 28 ноября
13:30 28 ноября
13:00 28 ноября
12:40 28 ноября
[16:20 05 ноября]
[18:40 27 октября]
[18:45 27 сентября]
(c) Укррудпром — новости металлургии: цветная металлургия, черная металлургия, металлургия Украины
При цитировании и использовании материалов ссылка на www.ukrrudprom.ua обязательна. Перепечатка, копирование или воспроизведение информации, содержащей ссылку на агентства "Iнтерфакс-Україна", "Українськi Новини" в каком-либо виде строго запрещены
Сделано в miavia estudia.