Також повинні зменшитися виплати з бюджету на обслуговування боргу в 2015—2018 роках, тоді як ставка за боргом незначно зросте.
На Кабміні прозвучала також заява Наталії Яресько про те, що жодна країна у світі не домагалася таких вигідних умов.
Що ж, ми спробували порівняти грецький і український досвід реструктуризації суверенної кредитної заборгованості.
Але головне — отримати відповідь на питання: що це угода означає для країни?
З позитивного
По-перше, вдалося уникнути дефолту. Хоча наслідки дефолту для України були б, ймовірно, набагато менш драматичними, ніж у Греції чи Аргентині, дефолт пов'язаний з турбулентністю, яка небажана для ослабленої економіки. Таким чином, добровільна реструктуризація прибрала значний макроекономічний ризик.
По-друге, реструктуризація зовнішнього боргу — одна з рекомендацій програми розширеного фінансування, підписаної на початку поточного року з МВФ. Тому шанс отримати наступний транш від МВФ помітно зріс.
Згідно з програмою, в 2015—2018 роках Україна повинна отримати близько $40 млрд, з яких пряме фінансування МВФ складе близько $17,5 млрд, решта — кредити інших міжнародних організацій та $15,3 млрд — кошти, зекономлені при реструктуризації боргу, тобто величина, порівнянна з самим кредитом.
По-третє, Україна отримала відстрочку на виплату тіла боргу до 2019 року. У поточних умовах кризи, коли кожен долар на рахунку, додаткові валютні ресурси неоціненні. Це допоможе стабілізувати валютний ринок і банківський сектор, а також інфляційні очікування і бізнес-очікування фірм і споживачів.
Таким чином, закладаються передумови для виходу з глибокої рецесії.
З потенційно проблематичного
А ось тут саме час порівняти наш досвід і грецький.
По-перше, є певні питання до відсотку списання.
Від початку Україна пропонувала вдвічі більше списання — 40% боргу, а широко обговорювана Греція свого часу отримала списання 52%.
Причому, як ми бачили цього літа, навіть такого списання для Греції виявилося недостатньо. То чи вистачить нам меншого відсотка?
Якщо припустити, що проблеми на фондовому ринку Китаю призведуть до уповільнення китайської (другої у світі) економіки, і відповідно, зниження темпів зростання світового ВВП, то є ризики, що Україна до 2018 року не зможе вийти на стабільно високі темпи економічного зростання.
Відповідно, збільшення виплат за боргами може призвести до нових переговорів, як це було в Греції.
По-друге, на відміну від Греції, Україна не домоглася зниження відсоткових ставок, вони навіть незначно зросли.
Платити 7,75% на рік в умовах ультранизьких відсоткових ставок у світі — розкіш.
Для порівняння, Греція платить 2,5% за своїми боргами, Україна — 2,1% під гарантії уряду США і близько 3% за кредитами МВФ.
Це, вочевидь, пов'язано з тим, що Греція є членом Євросоюзу і входить до зони євро, а тому може розраховувати на більшу поблажливість кредиторів.
По-третє, Україна взяла на себе зобов'язання протягом 20 років виплачувати кредиторам додаткові суми, якщо економіка зростатиме більше 3% на рік і якщо розмір економіки (річний ВВП) перевищить $125 млрд. Такі платежі не можуть бути більше 1% ВВП на рік, але лише до 2025 року.
Але не можна не згадати, що при списанні боргу Греції таких умов не висувалося.
Цей елемент, очевидно, сприяв досягненню угоди з кредиторами, але його ціна викликає питання. Докризовий рівень ВВП України був на рівні $180 млрд, і навіть у важкому 2014 році ВВП склав $130 млрд.
Таким чином, платежі запускаються, коли економіка ще не вийде на докризовий рівень.
Зараз 3% зростання ВВП може здаватися фантастикою, але прості розрахунки, проведені VOX раніше, показують, що в 2021—2025 році зростання ВВП у 7% може бути до снаги Україні. Тож поріг, за якого Україна виплачує кредиторам додаткові суми, здається досить низьким. Зараз важко оцінити, в яку суму стануть такі додаткові платежі, але ймовірність великих виплат не здається такою вже незначною.
По-четверте, російські євробонди, випущені за Януковича, включено в периметр боргової операції, і Україна розглядає ці зобов'язання як приватний борг, оскільки ці папери міг придбати будь-який інвестор.
Росія вже оголосила, що відмовиться брати участь у реструктуризації. Очевидних механізмів вирішення цього протистояння в угоді щодо реструктуризації немає.
Що в підсумку?
Якщо підсумувати, то умови реструктуризації побудовані таким чином, щоб дати Україні перепочинок на наступні 3—4 роки, в чому є безперечні плюси. Економіка отримає значні додаткові ресурси в умовах важкої кризи і зможе відновити зростання.
Водночас тривале зниження боргового тягаря в перерахунку на поточну вартість (”present value”) може бути малим.
І вже точно ми програємо, якщо порівняти умови, отримані Україною, з тими, яких раніше домігся уряд Греції.
Тіло боргу зменшено на 20% (у Греції — в 2,6 рази більше), відсоткові ставки не знижені і навіть трохи зросли (Греція добилася їх зниження), додаткові виплати вірогідні і можуть стати досить високими (у Греції — відсутні).
Наскільки легко цю угоду зможе перетравити Україна? Очевидно, що згода є продуктом за повного непротистояння обох сторін. Це не ми сказали, це класика.
І справді, цілком можливо, що Україна витиснула максимум, якщо виходити з тієї умови, що ми мали пройти переговорний процес без оголошення дефолту.
Олександр ЖОЛУДЬ, Міжнародний центр перспективних досліджень, член редколегії VoxUkraine
Юрій ГОРОДНИЧЕНКО, Каліфорнійський університет, Берклі, член редколегії VoxUkraine
Что скажете, Аноним?
[12:17 30 ноября]
[07:40 30 ноября]
[20:31 29 ноября]
13:00 30 ноября
12:30 30 ноября
12:00 30 ноября
11:30 30 ноября
11:00 30 ноября
10:00 30 ноября
09:30 30 ноября
08:30 30 ноября
[16:20 05 ноября]
[18:40 27 октября]
[18:45 27 сентября]
(c) Укррудпром — новости металлургии: цветная металлургия, черная металлургия, металлургия Украины
При цитировании и использовании материалов ссылка на www.ukrrudprom.ua обязательна. Перепечатка, копирование или воспроизведение информации, содержащей ссылку на агентства "Iнтерфакс-Україна", "Українськi Новини" в каком-либо виде строго запрещены
Сделано в miavia estudia.