Rambler's Top100
ДАЙДЖЕСТ

Інфляція підкралася непомітно?

[15:57 18 февраля 2008 года ] [ Економічна правда, 18 лютого 2008 ]

За умов, коли у владі спостерігаються внутрішні протиріччя і постійні спроби корекції “правильного шляху”, не слід очікувати позитивної визначеності в перспективах розвитку країни.

Сьогодні однією з найактуальніших проблем для влади і для населення стала інфляція. Хоча ризики, пов'язані з нею, як і шляхи її приборкання, залишаються “традиційними”.

Два джерела і дві складові інфляції

У січні у президента й парламентської опозиції з'явилися спільні мотиви для критики уряду: збільшення індексу споживчих цін у перший місяць року становило 2,9% — найвищий показник січня із 2000 року.

Автори критичних зауважень і керівних вказівок забули, що інфляція в Україні із вересня минулого року щомісячно перевищує 2%, тому до річного перерахунку в 19% (із січня до січня) теперішній уряд причетний дуже й дуже опосередковано. До того ж, інфляційні фактори почали виявлятися не цього року, а ще за часів попереднього уряду.

Складність поточної інфляційної ситуації зумовлена збігом у часі дії низки факторів. Високі соціальні виплати, що супроводжують в Україні перманентні виборчі марафони, загальний ріст доходів, а також стрімке розширення споживчого кредитування — все це суттєво вплинуло на зростання попиту і купівельної спроможності.

Зазначимо, що в таких умовах саме відкритість української економіки і достатня свобода для товарних потоків (важливі кроки у цьому напрямку були зроблені ще 2005 року) пом'якшили інфляційний тиск на споживчих ринках, тому що динаміка формування вітчизняної доданої вартості суттєво відстає від динаміки доходів.

У той же час різке подорожчання імпортованих ресурсів (перш за все газу — в понад 3,5 рази за останні три роки) не тільки призвело до значного збільшення витрат домогосподарств, але й сформувало (і продовжує формувати) важкий інфляційний тягар випереджуючого росту цін виробників. Нагадаємо, минулого року при споживчій інфляції в 16,6% ціни виробників збільшилися на 23,3%.

Триваюче зниження результативності й ефективності агропромислового комплексу (зниження збору зернових, подальше падіння продуктивності в рослинництві і тваринництві) на тлі зростаючого у світі попиту на продукти харчування не дозволяють говорити про цінову стабілізацію на продовольчому ринку.

Досить навіть цих умов, щоб стверджувати, що інфляційні ризики залишатимуться високими, принаймні у середньостроковій перспективі. І жодні адміністративні меморандуми чи політичні заяви не зможуть похитнути сталі тенденції.

Чи означає це, що Україна приречена на “інфляційну спіраль”?

Насамперед зазначимо, що навіть відносно висока інфляція не є перешкодою для економічного зростання, принаймні у середньостроковій перспективі. Так, Росія і, особливо, Туреччина на початку 2000-х забезпечували досить високе зростання навіть в умовах постійного інфляційного тиску (див. таблицю). Тому антиінфляційна політика повинна нерозривно погоджуватися з інструментами підтримки економічного розвитку.

Економічне зростання та інфляція, (до попереднього року)

2000 р.

2001 р.

2002 р.

2003 р.

2004 р.

Росія

Зростання

10,0

5,1

4,7

7,3

7,1

Інфляція

24,6

20,3

13,8

12,0

10,3

Туреччина

Зростання

7,4

— 7,5

7,9

5,9

8,0

Інфляція

54,3

53,9

44,8

25,3

10,6

Джерело: World Economic Outlook

Ніхто не заперечує значимості антиінфляційної політики. Як свідчить світовий досвід, вирішальне значення для її результативності мають раціональність і послідовність влади.

Здавалося би, президентська команда, парламентська більшість і коаліційний уряд нарешті сформовані з представників одного політичного кольору і повинні утворити єдину команду (реальну, а не в єдності якої нас постійно переконують), що здатна на швидкі ефективні (хоча часом і непопулярні) заходи, спрямовані на прискорення перетворень. На жаль, поки ми не побачили таких заходів, і, ймовірно, немає жодного політолога, який би не вказав на відсутність консолідації у владній команді, поглиблення суперечностей між її членами. На цьому тлі якось загубився навіть голос опозиції.

Тому і пошук антиінфляційних рішень радше зводиться до чергового публічного з'ясування стосунків або ж до пропозиції вжити “універсальних”, часто не призначених для цього, інструментів державної політики.

Так, неодноразово нам пропонували боротися з інфляцією шляхом ревальвації (зміцнення) гривні. Однак, по-перше, адміністрування на валютних ринках має лише короткостроковий ефект (і то — в кращому разі), якщо не підтримується активними структурними перетвореннями. По-друге, у нинішніх, ще з осені умовах підвищеного попиту в Україні на валюту, помноженої на невизначеність динаміки основних валют на світових ринках, таке адміністрування здатне сформувати нові, ще руйнівніші макроекономічні дисбаланси.

Інші антиінфляційні пропозиції стосуються припинення виплат ощадбанківських компенсацій, а також жорсткої монетарної політики Нацбанку щодо обмеження пропозиції грошей.

Безглуздо говорити, що навіть натяки на припинення виплат створять додаткову нервозність і невизначеність, а отже — лише підсилять соціальну напруженість, а з нею й інфляційні очікування. Що ж стосується монетарної інфляційної складової, то велика кількість коментарів далеко не завжди означає фахове розуміння коментаторами реального стану речей. Так, у вуста президента вклали заклопотаність тим, що в січні, хоч і скоротилися монетарні агрегати, але відбулося значне “вкидання” готівки в економіку.

Однак динаміка монетарних агрегатів сьогодні має традиційний для останніх років характер. Ба більше, монетарний агрегат “готівка в обігу” (саме та готівка) знизився з 111 млрд грн наприкінці 2007 року до 106 млрд грн (на понад 4%) наприкінці січня 2008 року.

При цьому (за той же період) депозити фізичних осіб, незважаючи на значні січневі святкові витрати, збільшилися з 164 млрд грн — до 170 млрд грн. Звичайно, можна припустити, що українці заробили гривні і розмістили частину збережень на депозитах або конвертували у валюту (тобто у будь-якому разі гривню залишили в банках). А тепер решту починають швидко витрачати, збільшуючи швидкість грошового обігу, тим самим підштовхуючи інфляцію. Але це зумовлене ціновими очікуваннями, а тому навряд чи відображає реальну монетарну ситуацію.

Тому зазначені і схожі обмежувальні антиінфляційні заходи, що мають заполітизований контекст, найімовірніше, будуть безрезультатними з точки зору цінової стабілізації, але цілком можуть призвести до гальмування економічного розвитку.

Шукаючи вихід

Вихід із “інфляційної спіралі”, вірогідно, лежить зовсім не у “приборканні”. По суті, єдино надійним способом запобігти зростанню цін є нарощування пропозиції, формування всередині країни нових доданих вартостей, розширення виробництва і бізнесу.

Поки що нова влада не виявила чітких намірів щодо сприяння бізнесові — як великому (можливості для “підтримки” якого істотно скорочуються після вступу України в СОТ), так і малому, й середньому (які, як і раніше, залишаються зарегульованим). Донині основні владні зусилля зосереджені на завданнях перерозподілу (соціальні виплати) або ресурсних (газових) питаннях без визначення реальних перспектив для бізнес-середовища, нових можливостей створення конкурентної доданої вартості.

Одним із результативних напрямків такої політики в Україні цілком може стати приватизація, що створює і зміцнює нового ефективного власника. Як не дивно, але й у приватизаційній проблематиці владні внутрішньокомандні протиріччя зіштовхуються з іншими інституціональними проблемами.

По-перше, урядові приватизаційні плани коригуються президентським Секретаріатом, що аж ніяк не сприяє позитивним інвестиційним рішенням. По-друге, Євро-2012, що здатний стати каталізатором інвестиційної діяльності, залишається на рівні декларацій (для “необхідних” 100 млрд грн інвестицій не представлений жоден інвестиційний або бізнес-проект). По-третє, хороші наміри пропускати через спеціальні закони приватизацію найбільших підприємств в умовах постійної непрацездатності парламенту позбавлені змісту (і взагалі можуть дискредитувати приватизаційний інститут). Що ставить під сумнів те, що в нинішньому році приватизацію нарешті розконсервують.

Хоча саме відкриті й прозорі для всіх інвесторів (без обмеження країни походження капіталу) конкурси, а також відсутність обтяжливих зобов'язань — є надійними джерелами формування нового конкурентоспроможного бізнесу (особливо — в умовах СОТ, де істотно скорочуються можливості звичних для нас неконкурентних способів “підтримки” підприємств). Це не тільки дозволить наповнити бюджет країни, але і створить розширену пропозицію товарів і послуг, що є діючим антиінфляційним напрямком розвитку. Поки що з жалем варто констатувати неготовність влади діяти в цьому напрямку.

Василь ЮРЧИШИН

Добавить в FacebookДобавить в TwitterДобавить в LivejournalДобавить в Linkedin

Что скажете, Аноним?

Если Вы зарегистрированный пользователь и хотите участвовать в дискуссии — введите
свой логин (email) , пароль  и нажмите .

Если Вы еще не зарегистрировались, зайдите на страницу регистрации.

Код состоит из цифр и латинских букв, изображенных на картинке. Для перезагрузки кода кликните на картинке.

ДАЙДЖЕСТ
НОВОСТИ
АНАЛИТИКА
ПАРТНЁРЫ
pекламные ссылки

miavia estudia

(c) Укррудпром — новости металлургии: цветная металлургия, черная металлургия, металлургия Украины

При цитировании и использовании материалов ссылка на www.ukrrudprom.ua обязательна. Перепечатка, копирование или воспроизведение информации, содержащей ссылку на агентства "Iнтерфакс-Україна", "Українськi Новини" в каком-либо виде строго запрещены

Сделано в miavia estudia.