Rambler's Top100
ДАЙДЖЕСТ

Ціни на нафту: пошук винуватих

[13:55 20 июня 2008 года ] [ Економічна правда, 20 червня 2008 ]

Світ продовжує перебувати під напругою після рекордного стрибка ціни на нафту 6 червня.

Лідери нафтовидобувних країн як завжди змагаються у прогнозуванні цін. Тривожні нотки відчуваються й у словах українських урядовців, хоча й з характерною комічною тональністю.

Перші жертви нових цін

У переліку світових проблем ціни на нафту ділять почесне лідерство з питаннями дорожнечі їжі та глобального потепління. Саме з них складався порядок денний зустрічі Міністрів фінансів країн “Великої вісімки” в японській Осаці 13 червня.

Світові індустріальні лідери, що здебільшого є імпортерами енергоресурсів, схоже, поки не вірять в об'єктивність їх подорожчання. Головний російський фінансист Олексій Кудрін повідомив , що за підсумками зустрічі ухвалено рішення доручити Міжнародному валютному фонду вивчити спекулятивні механізми на нафтовому ринку. Він також відзначив, що, на думку ОПЕК, попит на енергоресурси задовольняється і зростання пов'язане зі спекуляціями. “Ціна дуже швидко пішла вгору, темпи зростання попиту та пропозиції показують трохи іншу динаміку, тому дійсно є деякий відрив ціни від тенденції”, — сказав О. Кудрін.

Версія про спекуляції вкрай вигідна й для нафтовидобувних регіонів, що купаються в надзвичайних прибутках і не бажають іти на збільшення видобутку. Зокрема, президент Ірану Махмуд Ахмадинеджад заявив: “У той час, як зростання споживання нижче, ніж зростання видобутку, і ринок повний нафти, ціни на неї ростуть. І ця тенденція повністю фальшива й нав'язана. Цілком зрозуміло, що ці ціни контролюються видимими й невидимими руками, які діють шляхом обману, переслідуючи політичні й економічні цілі”.

І геть усі погоджуються, що у нинішніх лихах винні Китай та Індія, які нарощують економічну потужність і споживають дедалі більше палива.

Дискусії вінчають нескінченні прогнози, один страшніший за іншого. Рекордсменом тут зненацька став керівник російського “Газпрому” Олексій Міллер. Він заявив, що в перспективі ціна нафти досягне 250 дол. за барель.

Тим часом, світові вже досить і 135. Страйки проти високих цін на паливо провокують загальнонаціональні кризи. Інформаційні стрічки рясніють повідомленнями про страйк в Іспанії, де ситуація досягла критичної точки. В результаті протестів водіїв-дальнобійників, багато міст не отримують товарів першої необхідності, а в окремих районах Іспанії в магазинах немає навіть хліба. Більше того, при спробі блокувати дороги в Іспанії й Португалії загинули два водії...

Героїчна боротьба уряду зі світовими тенденціями

Заклопотаність лідерів провідних країн нещодавно передалася й українському прем'єр-міністрові. 17 липня Юлія Тимошенко доручила Мінпаливенерго й Мінагрополітики створити стабілізаційний фонд дизпалива. Причиною, що спонукала прем'єра в чергове заговорити про це, стала, за її ж словами, ціна на дизпаливо, яка у деяких регіонах перевищує ціни на високооктановий бензин А-98. “Зрозуміло, що ніякої ринкової підстави для такого зростання ціни немає. Це значить, що треба взяти під контроль ціни, за якими оптові постачальники забезпечують дизпаливом селян”, — відзначила прем'єр-міністр.

Треба відзначити, що 14 лютого цього року Ю.Тимошенко вже ініціювала створення стабфонду на період посівної кампанії. Оператором проекту була призначена “Укртранснафта”, а постачальником палива — ТОВ “Цукрове виробниче об'єднання”. Наприкінці березня оператор перерахував на адресу постачальника по передоплаті близько 240 млн. грн. за 40 тис. т дизпалива й... донині не одержав ані товару, ані повернення коштів.

Трагедії не сталося й селяни відпрацювали посівну на власних запасах і закупівлях у нафтотрейдерів (до того ж дешевше, ніж було запропоновано державним оператором). Питання лише в тім, що стабфонду немає, а його сліди тепер шукає в офісах горе-творців одне із слідчих управлінь СБУ.

Повертаючись до заяви Тимошенко, не зовсім зрозумілий і її подив з приводу дорожнечі дизпалива порівняно з бензином А-98. А якою ж повинна бути ця пропорція, якщо, приміром, на 19 червня в офіційному прайс-листі литовського заводу “Мажейкю нафта” напроти ціни ДП значилося 1306 дол /т, а напроти бензину А-98 — 1269 дол /т? А з урахуванням густин цих нафтопродуктів, літр дизпалива буде на 13% дорожче літра А-98.

“Оптова ціна дизельного палива в Україні вже кілька років перевищує ціну високооктанового бензину, однак за рахунок низької роздрібної маржі на стеллі ДП було дешевше, — говорить генеральний директор “Шелл Рітейл — Україна” Христо Іванчев. — Сьогоднішнє зростання ціни дизпалива має міжнародний характер і викликане високим попитом на цей нафтопродукт. Левова доля європейського автотранспорту випускається з дизельними двигунами. У світі ними устаткована більшість існуючого громадського й вантажного транспорту”.

Трейдери не змінили прогнозів подальшого розвитку ситуації. “Націнка на ДП знаходиться на мінімальному рівні, торгівля йде практично в нуль, так що дизель і далі буде дорожчати й може досягти 7 грн/л”, — ділиться думкою Владислав Петров, директор запорізької мережі АЗС “Христина”.

Отже, враховуючи збереження поточних цін на європейському ринку, дизпаливо сьогодні недооцінене в роздробі, а значить, має потенціал до зростання.

Аналітики UPECO

Добавить в FacebookДобавить в TwitterДобавить в LivejournalДобавить в Linkedin

Что скажете, Аноним?

Если Вы зарегистрированный пользователь и хотите участвовать в дискуссии — введите
свой логин (email) , пароль  и нажмите .

Если Вы еще не зарегистрировались, зайдите на страницу регистрации.

Код состоит из цифр и латинских букв, изображенных на картинке. Для перезагрузки кода кликните на картинке.

ДАЙДЖЕСТ
НОВОСТИ
АНАЛИТИКА
ПАРТНЁРЫ
pекламные ссылки

miavia estudia

(c) Укррудпром — новости металлургии: цветная металлургия, черная металлургия, металлургия Украины

При цитировании и использовании материалов ссылка на www.ukrrudprom.ua обязательна. Перепечатка, копирование или воспроизведение информации, содержащей ссылку на агентства "Iнтерфакс-Україна", "Українськi Новини" в каком-либо виде строго запрещены

Сделано в miavia estudia.