Rambler's Top100
ДАЙДЖЕСТ

Затяжна “війна” з корупцією

[14:56 22 июня 2011 года ] [ Український тиждень, № 24, 16 июня 2011 ]

Роки незалежності дуже переконливо довели, що українським політикам легше декларувати, ніж справді переходити від централізованої економіки до ринкової.

Роки незалежності дуже переконливо довели, що українським політикам легше декларувати, ніж справді переходити від централізованої економіки до ринкової. Оскільки для того, щоб суспільство функціонувало за принципом попиту-пропозиції, передусім потрібна життєздатна законодавча система, де кожен рівний перед законом, а гласність забезпечує вільна і незалежна преса. До того ж необхідні варті довіри інститути контролю й забезпечення рівноваги.

Альтернатива — закон джунглів і корупція. Не демократія, а клептократія.

У новонародженій Україні політика стала боротьбою за владу, а не за ідеї та цінності. Приватизація — важливий інструмент власного збагачення і поліпшення добробуту свого почту. Отже, захоплення влади стало не засобом, а метою (так само події розвивалися в інших колишніх радянських республіках).

Пригадую, коли ПАРЄ почала спостерігати за Україною, багато хто казав, що їй потрібні не балачки про зобов’язання, а посилення економіки.

Однак передумовою зростання є стабільність і прозорість, а не принцип “хто спритніший, той і наївся”. В України дуже великий потенціал, оскільки вона має родючі землі та кваліфіковану робочу силу. Але її репутації, а відтак й інвестиційному клімату завдала шкоди поширена корупція.

Помаранчева революція була для багатьох подією, після якої мало закінчитися зловживання владою, а політика — відокремитися від бізнесу завдяки “усуненню бандитів”.

Але вже на момент першої її річниці люди розчарувалися. (Хоча принаймні могли говорити і писати про це!) Вони усвідомили, що 2004 року помаранчеві партії були спроможні об’єднатися проти когось. Але після добрих намірів і планів не зроблено реальних кроків для їх реалізації.

Тож люди і далі терплять те, що їм доводиться платити в конверті за “безкоштовні” медицину та освіту. А чиновники, як завжди, звикли отримувати доповнення до своєї (низької) зарплати завдяки корупції. Не дивно, що в усіх подальших передвиборчих кампаніях найперші обіцянки, як і раніше, стосувалися боротьби з нею.

Ці постійні розмови, а не справи стали головною причиною непереконливої перемоги Януковича на президентських перегонах.

Новий глава держави теж пообіцяв боротися з корупцією. Але він, схоже, налаштований так рішуче, що, аби вже напевне, зосередив у своїх руках усю владу й почав власну війну з корупцією — за “зловживання службовим становищем” судять лише колишніх урядовців.
Однак у результаті там, де його попередники могли перекласти провину за невиконані обіцянки одне на одного, посилаючись на те, що хтось інший, а не вони мали відповідні повноваження, тепер абсолютно зрозуміло, на кому лежить уся відповідальність за брак боротьби з корупцією.

Державні органи ставлять штучно розроблені фінансові плани перед контрольними органами, а ті на власний розсуд штрафують бізнес. Мені доводилося чути від данських інвесторів, що отримання ліцензії, оподаткування і митниця — справи небезпечні.

А ще мені не раз розповідали історії про відшкодування ПДВ. Хтось отримує його оперативно, хтось — ні, а хтось узагалі не отримує. Усе залежить від зв’язків або правильних політичних кольорів.

У грудні 2010 року Мережа боротьби проти корупції для країн Східної Європи та Центральної Азії ОБСЄ ухвалила другий моніторинговий звіт щодо України. У документі зазначається, що з 2004-го держава виконала тільки одну з 24 рекомендацій Організації. І навіть це досягнення — прийняття Закону “Про відповідальність юридичних осіб за вчинення корупційних правопорушень” — нівельоване, оскільки новий пакет антикорупційного законодавства, який нещодавно підписав президент Янукович, не містить відповідних положень.

“Україна — одна з останніх серед усіх країн — членів Мережі щодо виконання рекомендацій! Але чомусь ніхто не відповідає за розробку і впровадження стратегій боротьби з корупцією”, — обурено заявив керівник словенської антикорупційної комісії та групи моніторингу України Ґоран Кліменчич під час візиту до Києва.

Згідно з цим документом, основним недопрацюванням української влади є брак окремого державного органу, який би займався виключно розслідуванням випадків корупції, регулювання в питанні конфліктів інтересів на державній службі, а також контролю держвидатків та фінансування політичних партій. Серед рекомендацій — забезпечення незалежності прокуратури від політичних впливів і визначення кримінальної відповідальності для юридичних осіб за корупційні правопорушення.

Аналогічні критичні зауваження висловила Група держав Ради Європи проти корупції (GRECO), яка в нещодавньому звіті про дотримання вимог понизила рейтинг України у зв’язку з невиконанням кількох рекомендацій. Таке поміж країн — членів GRECO трапляється дуже рідко, якщо взагалі трапляється.

Серед усіх цих сумних фактів є одне позитивне зрушення: Закон “Про доступ до публічної інформації”. Безперечно, це крок у правильному напрямку. Буде цікаво побачити, як ЗМІ скористаються можливістю зазирнути за лаштунки і розвивати напрям журналістських розслідувань по-новому. Нам варто лише сподіватися, що вони ризикнуть.

Ганне СЕВЕРІНСЕН
 

Добавить в FacebookДобавить в TwitterДобавить в LivejournalДобавить в Linkedin

Что скажете, Аноним?

Если Вы зарегистрированный пользователь и хотите участвовать в дискуссии — введите
свой логин (email) , пароль  и нажмите .

Если Вы еще не зарегистрировались, зайдите на страницу регистрации.

Код состоит из цифр и латинских букв, изображенных на картинке. Для перезагрузки кода кликните на картинке.

ДАЙДЖЕСТ
НОВОСТИ
АНАЛИТИКА
ПАРТНЁРЫ
pекламные ссылки

miavia estudia

(c) Укррудпром — новости металлургии: цветная металлургия, черная металлургия, металлургия Украины

При цитировании и использовании материалов ссылка на www.ukrrudprom.ua обязательна. Перепечатка, копирование или воспроизведение информации, содержащей ссылку на агентства "Iнтерфакс-Україна", "Українськi Новини" в каком-либо виде строго запрещены

Сделано в miavia estudia.