Протестувальники тиснуть на газ
Блокування кордону між Україною і Польщею триває. І існує значна ймовірність того, що з 1 березня до польських фермерів приєднаються представники автоперевізників, які проводили на кордоні свої протести з осені минулого року, але потім взяли паузу.
Блокада ускладнює не лише здійснення українського експорту, зокрема аграрного, але й завезення до нашої країни багатьох товарів, які забезпечують роботу економіки і армії. Особливе занепокоєння викликає автомобільне пальне. Від імпорту цієї групи товарів Україна залежить майже на 100%, оскільки після широкомасштабного вторгнення росіяни найперше націлилися на знищення виробничих потужностей і баз зберігання нафтопродуктів.
Зрозуміло, що пальне для потреб армії, бізнесу, сільського господарства, приватного транспорту сьогодні завозиться через західний кордон. І перекриття значної ділянки цього кордону неминуче впливає на об’єми і регулярність постачання.
Ринок вже відреагував на поточні події. Після 9 лютого, коли поляки почали перекривати перші пункти пропуску, ціни на всі види пального почали підвищуватися.
“Найбільше блокування кордону вплинуло на ринок скрапленого газу, — розповів “Апострофу” експерт “Нафторинку” Олександр Сіренко. - Польща є найбільшим постачальником цього пального в Україну. На неї припадає близько 40% нашого імпорту”.
При цьому ринок газу критично залежить саме від автомобільних перевезень.
“Дизель і бензин технічно можна транспортувати залізничними цистернами, тож у випадку закриття автошляхів існує альтернативний спосіб доставки, — сказав в коментарі “Апострофу” директор консалтингової групи “А-95” Сергій Куюн. - В той же час, скраплений газ може перевозитися лише спеціальними автоцистернами. Тож блокування транскордонних автошляхів призводить до того, що перевезення просто припиняються”.
За словами експерта, наразі машини з газом з польського кордону спрямовуються в об’їзд — через Словаччину, Угорщину і Румунію. Це тягне за собою збільшення часу і вартості перевезення, через що кінцева ціна ресурсу на АЗС може зрости на 3 гривні за літр.
“Українські трейдери вже купують газ по 47 тисяч гривень за тонну, — додає Олександр Сіренко. - Це приблизно 25,65 гривень за за літр. З урахуванням всіх додаткових витрат це означає, що на АЗС цей газ коштуватиме близько 29-30 гривень за літр. А деякі мережі, які утримують вищу маржу, продаватимуть його по 33-35 гривень”.
Однак газ, який поїхав в обхід польського кордону, до АЗС ще масово не дістався. Мережі поки що торгують пальним, завезеним раніше, а тому ціни зростають доволі повільно: за час блокади середня роздрібна ціна зросла до 27,6 гривень. Тож основна хвиля подорожчання ще попереду.
Газ польський чи російський
Але є ще одна тенденція, яка хвилює експертів — наполегливе проникнення на вітчизняний ринок газу російського виробництва. Вжиті урядом влітку 2023 року спеціальні заходи на митниці, які були покликані перекрити постачання з країни-агресорки, дали лише тимчасовий ефект. Бізнес пристосувався до нових умов, ускладнив “схеми” і знову знайшов спосіб завозити російське пальне.
“Раніше польські постачальники отримували російський газ, міняли документи щодо його походження і продавали українським трейдерам, — розповідає Сергій Куюн. - Після того, як були внесені зміни до законодавства, які зобов’язали вказувати виробника газу, російський газ зник з ринку. Проте згодом ці постачальники отримали в Польщі ліцензії на виробництво газу і зараз вже видають офіційні сертифікати про те, що газ вироблений у ЄС. Як результат, частка “польського” (а насправді російського) газу на нашому ринку за останні місяці зросла з 5 до 40 %”.
Відтак, на думку Олександра Сіренка, блокада українсько-польського кордону має принаймні один позитивний момент: вона, хоча б, тимчасово, ускладнить схему постачання російського газу.
“А вже незабаром він може повністю зникнути з українського і європейського ринку, — зазначив експерт. - В кінці нинішнього року закінчується дія винятку в санкціях проти російських нафтопродуктів, зробленого для скрапленого газу. І підприємства з Польщі і країн Балтії втратять можливість завозити його з Росії”.
Не Польщею єдиною
Вітчизняні ринки бензину та дизелю також страждають від блокади, хоча й меншою мірою, ніж ринок газу. По-перше, це пов’язано з тим, що ці нафтопродукти можна перевозити залізницею, що зменшує залежність від автотранспорту. По-друге, як каже Сергій Куюн, напрямки постачання до України бензину і дизелю набагато більш диверсифіковані, і на Польщу припадає набагато менша частка цих ринків.
Ціни на ці види пального останнім часом також пішли вгору, хоча не суттєво. І головною причиною цього теж стала блокада, але інша.
“Останнім часом на світовому ринку почала підвищуватися вартість нафти, — говорить Сергій Куюн. - Якщо на початку року барель коштував 77 доларів, то зараз ціна коливається на позначці 83 долара, що тягне за собою здорожчання бензину і дизелю. Одним з основних факторів, які зумовлюють підвищення цін, є напади єменських хуситів на судна в Червоному морі. В результаті рух через Суецький канал значно скоротився. Танкери частково пішли в обхід Африки, а частково — взагалі зупинилися до з’ясування обставин. Це тисне на світову ціну”.
На підвищення світових цін зреагував і вітчизняний ринок.
“Найбільший вплип підвищення цін на нафту справило на дизельне пальне, — говорить Олександр Сіренко. - Воно подорожчало в середньому на 1,6 гривні (за 1 літр). Причому найбільше зростання спостерігалося на тих заправках, які до того торгували за найнижчими цінами, включно з “Укрнафтою” (перебуває у власності держави, — “Апостроф”). В той же час, ціни у великих мережах, де пальне дорожче, зросли набагато менше — на 50-70 копійок. Ціна бензину поки що зросла менше — в середньому на 30 копійок”.
Дизелю вистачить
Вартість бензину та дизелю багато в чому залежатиме від світових котирувань нафти. Тобто від ситуація на Близькому Сході і в акваторії Червоного моря.
Крім того, свій “внесок” у подорожчання нафтопродуктів в Україні можуть зробити польські протестувальники — якщо заблокують залізницю. Тож, сказати, скільки коштуватиме пальне за тиждень, місяць, півроку — зараз не наважується ніхто. Так - ціни зростатимуть. Але інше питання — а чи буде дефіцит, враховуючи те, що наближається сезон весняних польових робіт, та попит на дизельне пальне зросте?
“Деякі трейдери дійсно побоюються дефіциту, — зазначив Сергій Куюн. - Проте, скоріше за все, ринку це не загрожує. Цього разу транспортники краще підготувалися. Якщо під час перших блокувань вони спочатку дещо розгубилися, що призвело до затримок з постачанням пального, то зараз вони, навчені досвідом, оперативно перенаправляють потоки пального в обхід польського кордону. Це дозволяє забезпечити безперебійне постачання і повне задоволення внутрішнього попиту”.