Rambler's Top100
ДАЙДЖЕСТ

СПГ-термінал для України: туманні перспективи?

[11:23 10 августа 2015 года ] [ Deutche Welle, 8 серпня 2015 ]

Україна має намір побудувати на Чорному морі СПГ-термінал. Одним з партнерів у реалізації проекту буде американська компанія Frontera. Про перспективи проекту DW розповіли експерти.

На тлі цінової політики російського “Газпрому” і конфлікту на Сході України Київ намагається зробити ще один крок на шляху до енергетичної незалежності України і диверсифікувати поставки природного газу на свій ринок.

Крок до енергетичної незалежності

Наприкінці липня глава уряду Арсеній Яценюк заявив, що американська компанія Frontera Resources Corporation має намір розпочати будівництво на чорноморському узбережжі України терміналу з прийому скрапленого природного газу (СПГ).

За словами прем'єр-міністра, НАК “Нафтогаз України” і компанія Frontera підписали меморандум про взаєморозуміння. Сторони погодилися співпрацювати у сфері інвестування в розвідку і розробку нафти і газу в Україні, а також у реалізації проекту імпорту скрапленого газу з потужностей американської компанії в Грузії. Згідно з домовленостями, незабаром біля Одеси має розпочатися будівництво СПГ-терміналу. “Американська компанія Frontera почне постачання природного газу в Україну завдяки будівництву цього терміналу”, — заявив Яценюк.

Начальник управління європейської інтеграції Міненерго України Михайло Бно-Айріян в інтерв'ю DW підтвердив, що Кабінет Міністрів ретельно вивчає ідею будівництва СПГ-терміналу на Чорному морі. “Шляхом зведення СПГ-терміналів рухається сьогодні весь світ і Європа в тому числі. І це — принципово правильний напрямок”, — додав він.

Аргументи не на користь проекту

Проте низка українських експертів газового ринку висловлюють сумніви в перспективності цього проекту. Вони нагадують, що СПГ-термінал мріяв побудувати ще уряд Миколи Азарова в 2010 році, але тоді інвестори не повірили в окупність проекту. “На папері це виглядає досить переконливо, але в короткостроковій перспективі СПГ-термінал може бути споруджений не раніше, ніж через 5 років”, — заявив DW експерт Центру Разумкова з питань енергетики Михайло Гончар.

На його думку, для того, щоб послабити залежність України від російського газу, такі проекти потрібні, але необхідно враховувати кон'юнктуру ринку. “За інформацією Ради європейських регуляторів енергетичного ринку (CEER), зараз в Європі діє більше 20 СПГ-терміналів. За підсумками 2014 року, вони були завантажені на 30 відсотків. Чому ми повинні вважати, що український термінал буде на 100 відсотків ефективний?”, — каже експерт.

До того ж він вважає, що Україні не потрібен дорогий стаціонарний СПГ-термінал. “Нам би краще підійшов проект з плаваючою установкою для зберігання газу і регазифікації, — говорить експерт, — як зробили литовці в Клайпеді. Цей варіант дешевше, вони його реалізували за 2 роки”.

Але найсерйознішою перешкодою для реалізації цього проекту, на думку Гончара, є відсутність достатньої кількості газу в чорноморському регіоні. Згідно з проектом, Frontera має видобувати газ в Грузії, закачувати і скраплювати його в своєму терміналі на грузинському березі Чорного моря, а потім доставляти СПГ-танкерами до українського берега, в термінал поблизу Одеси.

Frontera і газ для терміналу

Але, за словами Гончара, цього газу може виявитися недостатньо. “У Грузії Frontera відкрила родовище в 365 мільярдів кубометрів. Зараз вона тільки вивчає можливість його масового видобутку, скраплення і поставки на Україну, пояснює експерт.” Але щоб газ скраплювати, його потрібно спочатку видобути. Великих обсягів видобутку не буде, тому що ці газоносні поля не виведено на проектну потужність “, — каже Гончар.

Експерт київського Інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчук зазначає, що Frontera видобуває всього кілька десятків мільйонів кубометрів газу. Він вважає, що компанія з такими обсягами видобутку — несерйозний партнер для Києва. “Frontera не є великим гравцем ні щодо проектів СПГ, ні в будівництві таких терміналів”, — каже він. На думку Корольчука, звернення до компаній без відповідного досвіду є політичним популізмом.

Досвід сусідів

Михайло Гончар, своє чергою, порівнює проект будівництва СПГ-терміналу на Чорному морі з проектом AGRI, про який говорили 5 років тому. У ньому брали участь Азербайджан, Грузія і Румунія. Бухарест виступав ініціатором проекту.

“Найбільші запаси вуглеводнів в регіоні були в Азербайджані, — розповідає Гончар. — За проектом, азербайджанський газ повинен був йти на чорноморське узбережжя Грузії. Там газ планували скраплювати і експортувати іншим країнам. Але за останні п'ять років Румунія скоротила споживання газу і наростила його внутрішній видобуток. А з 2017 року Бухарест зовсім планує відмовитися від імпорту газу, тому проект не зовсім актуальний”. Frontera запозичила ідею проекту AGRI, але всі її розвідані запаси в Грузії не можна співставити з запасами Азербайджану, зазначає Михайло Гончар.

Чи вистачить запасів?

Тим часом директор з розвитку бізнесу НАК “Нафтогаз України” Юрій Вітренко раніше відзначав, що проект СПГ-терміналу на Чорному морі цікавий для “Нафтогазу”, оскільки у розпорядженні Frontera є перспективні ресурси газу, які покривають всі потреби щодо поставок газу в Україну упродовж 15 років, виходячи з поточного обсягу імпорту, без урахування його планованого скорочення.

Долю проекту може допомогти вирішити Туреччина. Якщо для потреб терміналу недостатньо газу на Чорному морі, його можна возити танкерами з інших країн, розмірковує начальник управління європейської інтеграції Міненерго. Тоді потрібно вести переговори з Анкарою про пропуск танкерів з СПГ через протоки Босфор і Дарданелли. “Але сьогодні Туреччина вважає такі вантажі технологічно та екологічно небезпечними і не дає нам зелене світло. Цим питанням потрібно займатися принципово”, — робить висновок Михайло Бно-Айріян.

Ціна газу з СПГ-терміналу для українців

Важлива складова успіху майбутнього українського СПГ-терміналу — це конкурентоспроможність скрапленого газу на ринку країни. Юрій Корольчук оцінює потенційну вартість однієї тисячі кубометрів СПГ для українського споживача в 300-350 доларів. “Це дорожче реверсного імпорту з ЄС, не кажучи вже про Росію. Як же ми будемо повертати вкладені в термінал гроші?”, — дивується експерт.

Перешкодити успішності проекту може ще один серйозний фактор — скорочення внутрішнього українського ринку газу. За два останні роки він вже зменшився на 20 відсотків. “Уряд підштовхує населення до економії, піднявши ціну на газ. І в промисловості тільки за перші півроку споживання газу впало на 40 відсотків. Навряд чи варто будувати СПГ-термінал найближчим часом”, — вважає експерт Фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич.

Екологічна експертиза

Побудувати СПГ-термінал в Чорному морі поряд з країнами ЄС неможливо без екологічної експертизи. Зазвичай в Україні вона триває від 30 до 45 днів. На запит DW в міністерство екології, чи надходили останнім часом звернення провести таку експертизу, відповідь була негативною. “Ні приватні, ні державні компанії за останній місяць з такими пропозиціями не звертались”, — повідомила прес-служба відомства.

Олег КЛИМЧУК, Віталій ДУБЕНСЬКИЙ

Добавить в FacebookДобавить в TwitterДобавить в LivejournalДобавить в Linkedin

Что скажете, Аноним?

Если Вы зарегистрированный пользователь и хотите участвовать в дискуссии — введите
свой логин (email) , пароль  и нажмите .

Если Вы еще не зарегистрировались, зайдите на страницу регистрации.

Код состоит из цифр и латинских букв, изображенных на картинке. Для перезагрузки кода кликните на картинке.

ДАЙДЖЕСТ
НОВОСТИ
АНАЛИТИКА
ПАРТНЁРЫ
pекламные ссылки

miavia estudia

(c) Укррудпром — новости металлургии: цветная металлургия, черная металлургия, металлургия Украины

При цитировании и использовании материалов ссылка на www.ukrrudprom.ua обязательна. Перепечатка, копирование или воспроизведение информации, содержащей ссылку на агентства "Iнтерфакс-Україна", "Українськi Новини" в каком-либо виде строго запрещены

Сделано в miavia estudia.