Європейська комісія представила проект 6 пакету санкцій проти Росії, який передбачає санкції проти банківської системи Росії та індивідуальні санкції щодо російських чиновників та голови РПЦ патріарха Кирила. Торги тривають навколо поступової заборони на імпорт російської нафти. Про те, чи завдають необхідного удару по російській економіці нові обмеження і які санкції від Заходу були б дійсно ефективні, “Апострофу” розповів економічний експерт Олексій Кущ.
Нафтове ембарго, яке планується запровадити, буде ефективним з точки зору динаміки, але не з точки зору статичного впливу. Простими словами, самого лише ембарго в цьому форматі буде недостатньо для того щоб нанести суттєву шкоду російській економіці. Однак даний пакет санкцій треба розглядати в певному динамічному ряді, адже він дає напрямок на те, що енергетична ізоляція Росії буде продовжуватися. Тому він говорить про те, що наступним кроком буде поступова відмова від російського газу та урану тощо.
Якщо взяти новий пакет в ізольованому аналізі, то він нанесе певну шкоду Росії, тому що вона мала дуже зручну логістику своєї нафти в Європу через нафтопроводи, що є одним з найдешевших і найзручніших засобів транспортування нафти. В принципі, нафта — біржовий товар, і вони зможуть продавати її в інших країнах, у тому числі в азійських. З газом їм це буде робити складніше. Тому в принципі, наступний газовий пакет санкцій буде вже більш потужний, ніж нафтовий пакет.
Що стосується відключення нової партії великих російських банків від SWIFT, то важливо від самого початку не малювати собі певні картини, які потім не збігаються із реальністю, а проводити прагматичний аналіз. Наприклад, відключення Сбербанку Росії від SWIFT значною мірою ускладнить операції цього банку в євро і в доларах. Але це не знищить сам банк. Певним чином це ускладнить доступ російського населення до депозитів.
Сбербанк та ще декілька великих банків, які вже були під санкціями, разом з тими, які будуть додані до санкційного списку, складають не більше 50% депозитної бази російської банківської системи, якщо брати саме депозити населення. Відповідно, доступ до цих депозитів хоч і не буде повністю заблокований, але значно ускладниться. Річ в тім, що Росія має “Систему передачи финансовых сообщений (СПФС)”, яка є таким собі внутрішнім SWIFT, тобто всередині Росії валютні перерахування будуть продовжуватися.
Це вже не персональні санкції проти політичної чи бізнесової верхівки РФ, а санкції проти російського населення. Тобто це вже міра відповідальності російського населення за підтримку тієї політики, яку проводить Росія, і за підтримку тієї війни, яку Російська Федерація веде.
Разом з тим ми маємо розуміти що поки що немає повного відключення Росії від системи SWIFT. Більше того, навіть якщо б Росію відключили повністю систему SWIFT, “сонце б не зупинилось”. Тому що система SWIFT це лише технологія передачі банківських транзакцій між різними банками. Приклад Ірану показує, що з цим важко справлятись, але є певні технології, і немає повної блокади. Тому Росія зможе обходити санкції через ті ж самі китайські банки.
На мій погляд, справжній ефект від санкцій був би, якщо б Росію було внесено до чорного списку FATF (Міжнародної групи з протидії відмиванню брудних грошей). Якби це відбулося,то кореспондентські рахунки російських банків були б закриті фактично по всьому світу. Для прикладу, в чорному списку FATF знаходяться такі країни як Іран та КНДР. І це вже не технологія передачі фінансових повідомлень, це вже фактично “чорна мітка” всій банківській системі, тобто будь-які технології передачі фінансової транзакції не можуть застосовуватися. І китайські банки, якщо б вони захотіли зберегти свої кореспондентські рахунки в доларах і євро, мусили б закривати кореспондентські відносини із російськими банками. У цілому, включення Росії у “чорний список” FATF було б значно ефективнішим аніж включення до списку держав-спонсорів тероризму суто на операційному рівні.
Ще один козир у рукаві західних демократичних країн — це тиск на МАГАТЕ. Однак мова йде не про те, щоби вимагати виключити РФ із списку членів МАГАТЕ, що наразі робить українська сторона. Це в принципі невірна позиція, тому що МАГАТЕ на це ніколи не піде, оскільки вона втратить контроль над російськими ядерними об’єктами, яких дуже багато. Тобто це абсолютно не в інтересах Західного світу.
На мій погляд, більш продуктивним було б тиснути на МАГАТЕ, щоб ця міжнародна організація до моменту звільнення Запорізької АЕС, де Росія фактично займається ядерним тероризмом, відмовилася приймати в експлуатацію ті ядерні реактори, які Росатом будує за межами Росії. Річ в тім, що Росатом має дуже великий портфель будівництва ядерних реакторів за межами Росії, і він використовує це не тільки як джерело валютних коштів, але й як інструмент вдосконалення власних технологій. А от ізоляція Росатому в межах Росії і блокування його зовнішніх портфелів замовлень була б дуже потужним ударом, тому що жодна країна тоді б не співпрацювала з Росією щодо будівництва АЕС, а російська ядерна галузь деградувала б.