В Україні найближчим часом може більш ніж утричі зрости акциз на скраплений автомобільний газ. Про це повідомив голова комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев.
За його словами, підвищення акцизу на автогаз — це перспектива кількох місяців.
“Єдиний аргумент, чому раніше акциз на газ був низьким, полягає в тому, що колись на ринку LPG (скраплений нафтовий газ, який використовується, зокрема, як автомобільне паливо — “Апостроф”) були сильніші лобісти, ніж на ринку бензинів. Співвідношення має бути в енергоємності. Якщо застосовуємо цю логіку при ставці на бензин 213 євро за тисячу літрів, ставка на газ має бути 160-170 євро. Це європейська практика”, — сказав Гетманцев.
Нагадаємо, з 1 липня 2023 року податки на пальне в Україні повернули на довоєнний рівень. ПДВ на всі види палива підвищився з 7% до 20%, акциз на бензин зріс із 100 євро до 213,5 євро за 1 тисячу літрів, на дизель — зі 100 євро до 139 євро за 1 тисячу літрів. При цьому акциз на автогаз із вересня 2022 року залишається на рівні 52 євро за 1 тисячу літрів.
Логіка воєнного часу
Чому виникла ідея підвищити акциз, у принципі, зрозуміло.
“Вони це все роблять за законами воєнного часу — шукають можливості, резерви, де тільки можна, як наповнити бюджет, — сказав у розмові з “Апострофом” директор консалтингової групи “А-95” Сергій Куюн. - За нашими розрахунками, ця ініціатива принесе приблизно мільярд гривень на місяць”.
Логіка тут очевидна. Адже, як відомо, бюджетні кошти, які наша держава отримує у вигляді доходів, зокрема за рахунок податків, спрямовуються на оборону.
Однак деякі рішення влади у цій сфері можуть бути не дуже вдалими. До таких, схоже, належить і намір підняти акциз на автогаз.
Згідно з консенсусною оцінкою, підвищення акцизу на газ до рівнів, озвучених Данилом Гетманцевим, призведе до зростання роздрібних цін на нього, щонайменше на 4 гривні на літрі.
“Таке здороження відразу призведе до зростання цін на транспортні послуги в масовому сегменті — послуги таксі, перевезення для малого бізнесу тощо. Також ця ініціатива вдарить по бідним верствам населення, адже іномарки prime-сегменту нечасто можна зустріти на газу”, — сказав у коментарі виданню економіст, колишній член Ради Національного банку України Віталій Шапран.
Він нагадав, що це не перша ініціатива Гетманцева, яка підсилює податковий тиск і зачіпає широкі верстви населення.
“В той же самий час ситуація з неподатковими доходами державного бюджету катастрофічна. У 2024 році НБУ замість обіцяних 100 мільярдів гривень через жорстку монетарну політику перерахує трохи менше 18 мільярдів, з тієї ж причини Мінфін вимушений робити запозичення через ОВДП під високі відсотки, а це- витрати державного бюджету, — каже Шапран. - Тобто на тих ланках, де можна було наповнити бюджет без того, щоб лізти в карман пересічному українцю, комітет Гетманцева уникає активності. Складається враження що для Гетманцева основне завдання — це не наповнення бюджету, а дратування виборців”.
Крім того, щодо європейської політики встановлення акцизів на пальне, Данило Гетманцев, м'яко кажучи, не правий.
За словами експерта “Нафторинку” Олександра Сіренка, в Україні співвідношення акцизу на автогаз до акцизу на бензин середнє по Європі.
Фото: “Нафторинок”
“Зараз відношення акцизу на газ до акцизу на бензин — близько 25%. А якщо зробити так, як сказав Гетманцев, у цій діаграмі за пропорцією нас винесе одразу на перше місце. Якщо рано чи пізно нам доведеться виконувати логіку Євросоюзу, нам скажуть — не більше, ніж 20%, а у нас буде близько 70%”, — розповів експерт у коментарі “Апострофу”.
Якщо уважно вивчити таблицю, то стане очевидним, що ставки акцизу як на автогаз, так і на бензин в Україні нижчі, ніж у багатьох країнах ЄС. При цьому на бензин акциз вищий, ніж в Україні у всіх країнах Євросоюзу. У зв'язку з цим так і хочеться запитати — ви і його збираєтесь піднімати?
Дорожче, але дешевше
Як уже було сказано вище, підвищення акцизу на скраплений газ призведе до його подорожчання на 4 гривні, а то й на 5 гривень на літрі.
Однак цілком можливо, що українці не особливо відчують цього подорожчання.
“Сьогоднішня ціна на скраплений газ необ'єктивна. Сьогодні вона має бути 27 гривень за літр, тобто 50% від ціни бензину А-95, — розповідає Сергій Куюн. - До неї (після підвищення акцизу) додасться близько 4 гривень за літр. І таким чином ціна буде навіть нижчою, ніж сьогодні. Це буде 31-32 гривні, але ніяк не 35-36 (як зараз)”.
Останнім часом і особливо у листопаді автогаз в Україні дорожчав, тоді як ціни на бензин та дизельне паливо залишалися стабільними та навіть трохи падали.
Тому є пояснення: по-перше, уряд нарешті відсік російський ресурс, який під виглядом європейського потрапляв на український ринок, по-друге, деякий дефіцит газу виник через блокаду кордону з Польщею перевізниками.
Наразі обидві ці проблеми вирішені, і з кінця листопада автогаз не дорожчає (а декілька останніх днів дешевшає).
“Дефіциту автогазу не буде. Ринок вже знайшов альтернативні джерела й маршрути. Цей газ просто має доїхати”, — пояснив Сергій Куюн.
І, судячи з усього, він уже доїжджає. Принаймні ціни на нього в гурті падають, причому дуже істотно. За словами Олександра Сіренка, на останньому аукціоні щодо газу обвал становив 14%.
У роздробі зниження ціни поки що не настільки помітно. При цьому не виключено, що оператори ринку намагатимуться “пом'якшити” цей тренд.
Проте у будь-якому разі, ознаки стабілізації ринку є очевидними.
І тут знову не можна не згадати ініціативу Данила Гетманцева щодо підвищення акцизу.
“Хочеться задати питання в лоб: Чого ви хочете? Вбити ринок газу? Навіщо зараз все це колошматити, я, чесно кажучи, не знаю”, — каже Сіренко.
У зв'язку з можливим зростанням цін на газ виникає питання, як поведе себе ринок бензину — чи підвищиться на нього попит і, відповідно, його вартість?
“Газ навіть за озвучених ставок збереже свою привабливість для водіїв, — впевнений Сергій Куюн. - Тобто ціна на нього не відлетить у космос, коли вигідніше заправлятиме бензин”.
На думку Олександра Сіренка, поки що до кінця незрозуміло, як розвиватиметься ситуація.
“Ринок газу комфортно почувається, коли ціна газу становить 50% від ціни бензину. Коли він вище, водії вже починають думати, чи може вже краще купити бензин. Тому, можливо, що ці 5 гривень (які додадуться після підняття акцизу) ) “врятують” ринок бензину. А може й ні”, — каже експерт.
Однак найцікавіше це те, що рішення про підвищення акцизу на скраплений автомобільний газ не прийнято.
Більше того, в уряді цю ініціативу не надто й підтримують.
“Гетманцев вже вдруге говорить про те, що це питання вирішене, і що це лише питання часу. Але підтвердження цим балачкам поки що немає”, — резюмував Олександр Сіренко.
Віктор АВДЄЄНКО