Близько 20% імпортованого дизпального має російське походження, за оцінкою аналітиків “НафтоРинку”. На другому році великої війни з Росією Держмитниця за рекомендацією СБУ почала затримувати поставки пального, яке може бути частково російським. Чи означає це початок масштабних перевірок імпортерів палива?
На початку жовтня митниця затримала в Одеській області близько 1000-1400 т дизпального для детальної перевірки, повідомляє Forbes на умовах анонімності топменеджер Державної митної служби. Він просив не називати його ім’я і посаду через чутливість питання. Причина перевірок — СБУ підозрює, що імпортоване пальне російського походження. “Цей обʼєм — близько 8% денних продажів дизелю в Україні”, — каже директор компанії “Консалтингова група А-95” Сергій Куюн. У грошовому виразі це близько $1,2 млн.
Таке відбувається вперше з початку великої війни, зазначає керівник одеської мережі VST Дмитро Веремієв. Серед затриманого пального партія VST, яку компанія планувала продавати протягом двох тижнів. Мережа відреагувала на дії правоохоронців: повідомила про підвищення ціни на дизель на 6 грн/л, до 60 грн/л. Тоді як дизель у закупці в одеському регіоні на початку жовтня коштував 46-47 грн/л, за даними “Нафторинку”.
Чи означає це початок маштабних перевірок та який вплив матиме на ринок?
Як в Україну потрапляє російське пальне?
Хоча з початку повномасштабної війни імпортувати пальне з РФ не можна було, воно могло потрапляти в Україну. Аж до весни 2023-го цілком законно можна було ввезти пальне без сертифіката походження. На практиці воно могло бути на 100% російським. 9 травня уряд заборонив ввозити в Україну пальне невизначеного походження. Проте це не допомогло повністю вирішити проблему.
Травнева постанова уряду залишилася безсилою проти потоку сумішей російського дизпального, яке потрапляє до України з сертифікатами походження Туреччини та Індії. Туреччина — одна із країн, у які надходить найбільше російського дизпального, за даними enkorr.ua.
Які схеми існують? З багатьох турецьких портів виходять танкери нібито з пальним заводу Socar Star. Це нафтопереробний завод, який не приймав російські нафтопродукти. Цей завод користується єдиним терміналом. Тобто є підозра, що решта терміналів роблять суміші з російським дизелем, а довідки про походження підробні, каже топменеджер великої паливної компанії.
Інша схема — танкери заповнені на третину на початку шляху і вщент — наприкінці. Це означає, що його заповнили по вінця на воді, найімовірніше — російським пальним, додає топменеджер паливної компанії.
Як СБУ почало боротися з російським пальним
Наприкінці вересня Держмитслужба отримала лист СБУ під грифом “для службового використання” з переліком портів, через які в Україну завозять суміші з часткою російського дизпального. У чорний список потрапили 29 портів, більшість — турецькі, а також болгарські, індійські, ОАЕ, Саудівської Аравії та молдовський порт Джурджулешти.
СБУ рекомендувала митникам відбирати зразки дизпального для перевірки та не пропускати партію з митної території, якщо пальне прийшло з одного з цих портів. “Ми попередили учасників ринку”, — розповідає топменеджер Держмитслужби.
Проте не всі компанії отримали попередження. Христина Бабляк, керівник відділу зовнішньоекономічної діяльності мережі Chipo, дізналася про перелік проблемних портів з відкритих джерел. “Ми імпортуємо пальне з багатьох напрямів, серед проблемних був тільки порт Джурджулешти, від якого одразу відмовилися”, — каже вона.
Чи могла одеська мережа VST перенаправити поставки після повідомлень про чорний список портів? Веремієв ще у серпні домовився з турецьким заводом Socar Star про поставку 2000 т дизпального. Частина поставки пройшла через порт Джурджулешти і “застрягла” на етапі розмитнення 7-8 жовтня. Перші повідомлення про чорні списки портів почали з’являтися наприкінці вересня. “Часу відреагувати вже не було”, — вважає Бабляк з Chipo.
Малі мережі самі створили собі проблему, ігноруючи попередження СБУ, коментує топменеджер великої паливної компанії. Його мережа — одна з сімох, які консультували СБУ при визначенні проблемних портів і перевалок.
Як це вплине на ринок
Держмитниця за рекомендацією СБУ ретельно перевіряє поставки з портів з чорного списку: відбирає проби пального. Зазвичай така перевірка триває до двох тижнів, каже Бабляк з Chipo. “Фактично митниця на цей період блокує частково чи повністю роботу бізнесу”, — вважає вона.
Чи загрожує це дефіцитом пального на українському ринку? Ринок дизпального в Україні — це приблизно 500 000 т на місяць, або $5,1 млрд на рік, повідомляє Сіренко. Україна імпортує близько 20% обсягу ринку з часткою російського дизеля на суму близько $1 млрд на рік, за оцінкою “НафтоРинку” та “Консалтингової групи А-95”. Перевірки не стануть причиною дефіциту, впевнений Куюн. “За кілька тижнів бізнес адаптується і знайде інші, менш проблемні джерела поставок”, — каже він.
17 жовтня Держмитниця офіційно отримає право запрошувати усі документи про походження товару, бо набудуть чинності зміни до Митного кодексу, закон № 3345-IX. На практиці митниця вже близько місяця це робить, пояснює Бабляк з Chipo. “Немає жодної проблеми показати весь шлях, якщо пальне справді без домішків російського”, — зазначає вона.
Ольга ЧАЙКА
Что скажете, Аноним?
[07:10 07 ноября]
[18:58 06 ноября]
[16:21 06 ноября]
09:40 07 ноября
09:30 07 ноября
09:10 07 ноября
08:50 07 ноября
08:40 07 ноября
08:20 07 ноября
[16:20 05 ноября]
[18:40 27 октября]
[18:45 27 сентября]
(c) Укррудпром — новости металлургии: цветная металлургия, черная металлургия, металлургия Украины
При цитировании и использовании материалов ссылка на www.ukrrudprom.ua обязательна. Перепечатка, копирование или воспроизведение информации, содержащей ссылку на агентства "Iнтерфакс-Україна", "Українськi Новини" в каком-либо виде строго запрещены
Сделано в miavia estudia.