Rambler's Top100
ДАЙДЖЕСТ

Люкс чи робочий клас: які авто купували на Prozorro у 2023-му

[07:20 05 февраля 2024 года ] [ zn.ua, 4 лютого 2024 ]

Враховуючи кількість новин про скандальні, дорогі та сумнівні замовлення коштом бюджету, ми вирішили дослідити, чи було 2023-го на Prozorro засилля дорогих машин?

Ми вивантажили дані про всі закупівлі легкових автомобілів 2023 року. А потім вручну прибрали з них специфічний транспорт, який теж підпадає під цю класифікацію, як-от: автомобілі швидкої допомоги, снігоболотоходи ДСНС та інкасаторські авто.

Майже половина автівок — бюджетні кросовери

Торік на Prozorro придбали 3,8 тисячі авто загальною вартістю 3,7 млрд грн. Це практично така сама сума, що й 2021 року, до повномасштабного вторгнення, але тоді через нижчі ціни в неї влізло майже 5 тисяч автівок.

У 2023-му найбільшу кількість закупівель — майже кожну шосту — оголосили в листопаді, наприкінці бюджетного року. Ще одним піковим місяцем став червень. Загалом 73% автівок придбали за конкурентними процедурами, решту — напряму.

Абсолютним лідером за кількістю куплених на Prozorro авто залишається бюджетний кросовер Renault Duster. Таких замовили 1,6 тисячі, тобто 42% від загальної кількості. Друге місце посідає компактний фургон Renault Express (211), на третьому — повнопривідний пікап Mitsubishi L200 (178). Серед найпопулярніших автомобілів також Toyota Corolla та Skoda Octavia.

73% придбаних машин коштували до 1 млн грн.

 

Автівки для військових

Чи купують машини для ЗСУ? Якщо коротко, так. А от скільки саме, визначити складно. Замовники рідко вказують у назві закупівлі, що машина призначена саме для військових. Так, ключові слова є в замовленнях лише 210 автівок. Але це й близько не вся кількість. Ми можемо припустити, що щонайменше вживані позашляховики замовляють також для бійців, як і частину автомобілів у закупівлях правоохоронців.

Найбільші покупці

Загалом серед замовників переважають правоохоронні органи, силові та спеціальні структури України. Лише на публічні закупівлі структур МВС, СБУ і військових частин припадає 63% придбаних автівок. Вони зазвичай купували автомобілі спеціального призначення. Як правило, це моделі звичайних цивільних автомобілів, у яких додали певне обладнання, як-от: проблискові маячки, сирену, рації, сейф для зберігання зброї.

Національна поліція — 1,2 тисячі авто на 1,1 млрд грн

За нашими підрахунками, найбільше автомобілів придбали разом головне управління Нацполу та його підпорядковані структури (без Поліції охорони).

Понад 70% купленого — це спеціалізовані авто на базі Renault Duster (864). Серед решти автівок найбільше було Toyota Hilux — 35 машин. Такі пікапи купувала ОШБ Національної поліції “Лють”. Далі йдуть 29 Skoda Octavia для Центру обслуговування підрозділів Національної поліції України, поліції у Львівській і Дніпропетровській областях.

Дорожчі автівки, які зустрічалися в поліцейських закупівлях:

Поліція охорони — 339 авто на 285 млн грн

На другому місці — Поліція охорони. Вона також підпорядковується Нацполіції, але має інші функції та заробляє кошти, а не фінансується напряму з бюджету. Це державна охоронна служба, і вона єдина з таких структур має дозвіл на носіння та застосування зброї. Поліція охорони надає послуги як державним, так і приватним замовникам, наприклад, охороняє офіси і квартири.

До трійки лідерів тут потрапили Renault Duster — 170 автомобілів, Toyota Corolla — 50, Renault Express — 31. Із дорожчих автівок можна виділити Skoda Superb за 1,7 млн грн у Полтавській області, Toyota Camry за 1,6 млн і Volkswagen Caravelle за 2,3 млн у Києві, Hyundai Staria за 1,7 млн грн в Одеській області.

Служба безпеки України — 265 авто на 339 млн грн

На третьому місці СБУ та її обласні підрозділи. Як і попередні замовники, найчастіше СБУ купувала Renault Duster — 54 авто на 48 млн грн. А ще серед популярних — Toyota Land Cruiser Prado. Загалом таких машин придбали 40, 37 із яких замовив сам центральний орган СБУ за оборонними процедурами. Залежно від комплектації Toyota Land Cruiser Prado коштували в межах 1,3—1,8 млн грн.

Крім цього, СБУ та її підрозділи замовили по 16 Hyundai Staria (від 1,5 млн грн до 2,4 млн) і Toyota Corolla, по 13 Skoda Octavia та Mitsubishi Outlander, по дев’ять Toyota RAV4 і Citroen C-Elysee 3. Управління СБУ в Дніпропетровській області купило Volkswagen Touareg за 2,9 млн грн. На запит про призначення автівки замовник відповів, що СБУ використовує транспортні засоби для оперативно-розшукової, контррозвідувальної, контрдиверсійної та антитерористичної діяльності.

 

СБУ купувала й електромобілі. Так, у Вінницькій області придбали дві Honda M-NV по 1,1 млн грн. По одному Hyundai Kona за 1,2 млн грн купили у Рівненській і Тернопільській областях.

Інформація про марку і модель ще 17 автівок, які придбала СБУ, засекречена — на Prozorro видно лише ціну за одиницю.

ДП “Ліси України” — 186 авто на 224 млн грн

Молоде держпідприємство торік суттєво поповнило автопарк. Найбільше — повнопривідними пікапами Mitsubishi L200. Їх замовили 97 на 137 млн грн. Залежно від комплектації такі автівки коштували 1,4—1,5 млн грн. Другу сходинку посіли 40 Renault Duster по 840 тис. грн. Третю — 33 позашляховики Suzuki Jimny по 1,1 млн грн.

Також ДП “Ліси України” купило 10 Skoda Octavia5 Peugeot Landtrek та Opel Zafira.

На запит про призначення автомобілів держпідприємство відповідати відмовилося.

Сервісні центри МВС — 145 авто на 124 млн грн

У 2023 році кількість сервісних центрів, які приймають іспити з водіння, скоротили зі 148 до 63, а їхні автопарки поповнили навчальними машинами для практичних іспитів. Найбільше придбали Toyota Corolla — 67. Більшість із них замовив Головний сервісний центр МВС, вартість однієї становила 906 тис. грн. Другим за популярністю був Renault Duster — таких замовили 23. А третім став Citroen C-Elysee.

Крім нових автівок, сервісні центри МВС купували послуги та обладнання, щоб оновити систему зі складання теоретичних і практичних іспитів на отримання посвідчень водія.

Дорогі замовлення

Чотири спеціалізовані автомобілі на базі Volkswagen Multivan BULLI Long по 3,8 млн грн замовило Управління державної охорони України. Договір уклали ще 2022 року, але поставка була вже навесні 2023-го. Ця ж структура придбала щонайменше одне спецавто на базі Volkswagen Multivan за 3,5 млн грн.

Херсонська обласна комунальна аварійно-рятувальна служба купила вживаний броньований Toyota Land Cruiser 200 за 2,2 млн грн. Авто замовили напряму, в обґрунтуванні зазначено, що воно призначене для “забезпечення нагальної потреби у відновленні об’єктів, що постраждали внаслідок бойових дій та підриву греблі Каховської ГЕС”.

А львівське КП “Ратуша-сервіс” придбало для військових кілька Ford Transit по 2,2 млн грн і низку інших, дешевших, авто.

Серед нестандартних дорогих закупівель були зокрема:

  • Hyundai Staria за 2,5 млн грн для ДП “Державний експертний центр Міністерства охорони здоров'я України”. Це авто у найдорожчій комплектації 7-Top Bronze;

  • Hyundai Staria за 2 млн грн для перевезення студентів для Луганського державного медичного університету, який через війну в березні 2023 року переїхав з міста Рубіжне на Рівненщину;

  • Hyundai Staria за майже 2 млн грн для дитячого оздоровчого табору “Зачарована долина” на Закарпатті. Цей табір — комунальне підприємство Київміськради;

  • два Skoda Kodiaq по майже 1,9 млн грн для ДП “Агентство місцевих доріг Полтавської області”;

  • Mitsubishi Pajero за майже 2 млн грн для департаменту муніципальної безпеки Одеської міськради;

  • Toyota Land Cruiser Prado за 2,1 млн грн для КП “Міське управління справами” Дніпровської міськради. Таку саму автівку придбало і місцеве КП “Муніципальна варта”.

Чи всі машини з останнього списку, та й загалом із придбаного в останній рік, були справді потрібні? Не факт. Але точнішу відповідь на це запитання можна отримати, тільки якщо поговорити напряму із замовником. Тому закликаємо завжди звертатися до організатора закупівлі, у доцільності якої ви не впевнені, і висвітлювати такі випадки публічно. Здоровий діалог допоможе зробити закупівлі вашої громади і загалом усієї країни якіснішими!

Які легкові автівки купували у минулі роки, читайте тут: 2022, 2021, 2020, 2019, до 2018 року.

Матеріал підготовлено за підтримки USAID/UK aid проєкту “Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS”. 

Ярослав ПИЛИПЕНКО, аналітик Transparency International Ukraine

Добавить в FacebookДобавить в TwitterДобавить в LivejournalДобавить в Linkedin

Что скажете, Аноним?

Если Вы зарегистрированный пользователь и хотите участвовать в дискуссии — введите
свой логин (email) , пароль  и нажмите .

Если Вы еще не зарегистрировались, зайдите на страницу регистрации.

Код состоит из цифр и латинских букв, изображенных на картинке. Для перезагрузки кода кликните на картинке.

ДАЙДЖЕСТ
НОВОСТИ
АНАЛИТИКА
ПАРТНЁРЫ
pекламные ссылки

miavia estudia

(c) Укррудпром — новости металлургии: цветная металлургия, черная металлургия, металлургия Украины

При цитировании и использовании материалов ссылка на www.ukrrudprom.ua обязательна. Перепечатка, копирование или воспроизведение информации, содержащей ссылку на агентства "Iнтерфакс-Україна", "Українськi Новини" в каком-либо виде строго запрещены

Сделано в miavia estudia.