Сім років анексії Криму. Санкції. Торгова блокада. Перекрита залізниця. А завод “Кримський Титан”, як працював так і продовжує працювати на повну потужність.
Сім років анексії Криму. Санкції. Торгова блокада. Перекрита залізниця. А завод “Кримський Титан”, як працював так і продовжує працювати на повну потужність.
Для роботи підприємства необхідна ільменітова руда. Раніше її постачали з материкової України, з Житомирської області. Зараз сировина йде морем через перевалки та складні схеми із вимкненням навігації суден.
1 січня 2021 року судно ANNABELLA почало завантаження ільменітовою рудою в українському порту Чорноморськ. Завантаження тривало п’ять днів і вже 6 січня, судно рушило до Болгарії в порт Варна. Це всього за 430 кілометрів. В судноплавстві така відстань вважається дуже короткою. До місця призначення ANNABELLA прибула 7 січня. На Болгарському зберіганні вантаж пробув до 26 січня.
Саме цього дня у порт зайшло судно під сирійським прапором LAODICEA. Завантаження тривало три дні. І вже 30 січня, ледь відійшовши від Болгарський берегів, LAODICEA вимкнула супутникову навігацію АІС і зникла з радарів. А вже 31 січня, приблизно о 10:30, за київським часом, це судно спіймали на заході в Севастопольську бухту. Звідти, вже ільменіт розвантажили і залізницею відправили на завод “Кримський Титан”.
З 2014 року, через російську анексію, кримські порти офіційно закриті. Але вони все одно працюють і в прокуратурі АР Крим мають намір карати порушників українського кордону.
“Ми запровадили систему заочного арешту таких суден, з перспективою на їхнє затримання у морі, шляхом міжнародного співробітництва. Цю фіртку ми закриємо!”, — заявив у коментарі Крим.Реалії заступник начальника управління, начальник відділу прокуратури АР Крим Єгор Рєбров.
Найбільшим ільмінітовидубувачем у Житомирській області та й в Україні є АТ “Об'єднана гірничо-хімічна компанія”. І раніше, в мережі вже з’являлисьпублікації про те, що руда саме цього підприємства, через чеську фірму Belanto Trade й постачається в Крим. Натомість саме підприємство і Фонд держмайна звинувачення відкидають.
Ми звернулись за коментарем до чеської компанії Belanto Trade і запитали, чи причетні вони до постачання української руди на завод “Кримський Титан”? Підприємство,запевняє, що жодного відношення до поставок сировини у Крим не має.
“Команда Belanto Trade засуджує анексію Криму та вторгнення в Україну, здійснені Володимиром Путіним. Belanto категорично заперечує доставку ільменіту до Криму. Ми співпрацюватимемо з усіма відповідними органами з цього питання. Крім того, якщо будь-який з контрагентів порушив нашу угоду, організувавши доставку до Криму, то компанія Belanto позиватиметься до суду. Ми вимагаємо, щоб наші контрагенти дотримувались законодавчих та нормативних актів ЄС”, — відповіли на запит Крим.Реалії у компанії Belanto Trade.
Місць звідки “Кримський Титан” взагалі може отримувати руду не так і багато: Австралія, Бразилія, Канада, Швеція, Норвегія, Казахстан та Україна. Спеціалісти з хіміко-технологічного факультету Київської політехніки кажуть, хоч іноземна руда й підходить для кримського виробництва, та її довге транспортування, може бути не рентабельним.
“Тут ключовим є лише фактор логістики, тобто вартість транспортування цієї сировин на завод “Кримський Титан”. Тільки це — скільки коштуватиме доставка?”, — пояснив у коментарі для Крим.Реалії старший викладач кафедри КПІ ім. І.Сікорського Григорій Кримець.
З 2014 року прокуратурою АР Крим зафіксовано близько 600 суден-порушників, які незаконно заходили в кримські порти. 50 з них вже заочно заарештовано. Їхнім капітанам загрожує до 8 років в’язниці. Та впіймати такі судна не просто, здебільшого, вони ходять під сирійським, або російським прапором і в обмежений перелік портів. Раніше це були Турецькі пристані, та завдяки роботі МЗС і прокуратури ця схема вже закрита. Також подібні заходи ведуться по портам Болгарії та Румунії. І судячи з останнього ільменітового рейсу LAODICEA, який опублікував проект Sea Krime, постачальники знову змінили схему. Тепер перевалку здійснюють в Єгипті.
“Міжнародна співпраця щодо суден-порушників досить обмежена. Більшість із них — це державні сирійські судна і вони вже під санкціями США та ЄС. Гірше ніж є їм зробити дуже складно. Тому вони й ходять лише в тих місцях, де їх складно впіймати”, — розповів у коментарі Крим.Реалії заступник начальника управління, начальник відділу прокуратури АР Крим Єгор Рєбров.
За сім років анексії, схем постачання ільменіту на “Кримський Титан” було кілька. Навіть з Бразилії возили руду. Зараз, якщо спростити, маршрут виглядає так: у Чорноморську, абсолютно легально, судно завантажується рудою і йде в один з портів Болгарії, Румунії чи Єгипту. Там воно перепродається і перезавантажується на судно, яке вже підсанкційне і працює, так би мовити, на “кримську схему”. А вже звідти йде на півострів.
Експерти кажуть, що порти Туреччини, Болгарії, Румунії чи Єгипту — це лише перевалочні бази. Бо в цих країнах, ні видобутку ільменіту, ні відповідного виробництва просто немає.
“Небагато країн у світі можуть працювати з ільменітом та виробляти діоксид титану, навіть маючи відповідну сировинну і реагентну базу. Для цього треба виробляти ще й власну сульфатну кислоту і ще деякі речовини. Україна все це має”, — пояснив для Крим.Реалії старший викладач кафедри КПІ ім. І.Сікорського Андрій Лапінський.
“Ні в Туреччині, ні в Болгарії, ні в Румунії, великих підприємств, які потребували б великих об’ємів ільменітової руди і виробляли б діоксид титану, немає. В них є невеликі заводи, малої продуктивності, але це дуже незначні обсяги”, — зазначив для Крим.Реалії старший викладач кафедри КПІ ім. І.Сікорського Григорий Кримець.
Ми запитали у прокуратури АР Крим чи не з’ясовували вони джерела походження руди, яку отримує “Кримський Титан”. У відомстві нам відповіли, що такою інформацією не володіють. А операції з вивезення ільменіту з українських портів “формально мають ознаки законної експортної операції”. У Службі безпеки України нам відповіли, що таких розслідувань зараз не проводять.
Поставили питання про походження ільменіту й компаніям, що де-юре та де-факто володіють заводом. Саме підприємство відповіді не надало, а компанія Group DF назвала цю тему політизованою. Натомість, “Кримський Титан” лише збільшує своє виробництво. А брендовану продукцію, діоксид титану, можна вільно купити в російських магазинах. В середньому від 300 рублів за кілограм.
Експерти кажуть, що порти Туреччини, Болгарії, Румунії чи Єгипту — це лише перевалочні бази. Бо в цих країнах, ні видобутку ільменіту, ні відповідного виробництва просто немає.
“Небагато країн у світі можуть працювати з ільменітом та виробляти діоксид титану, навіть маючи відповідну сировинну і реагентну базу. Для цього треба виробляти ще й власну сульфатну кислоту і ще деякі речовини. Україна все це має”, — пояснив для Крим.Реалії старший викладач кафедри КПІ ім. І.Сікорського Андрій Лапінський.
“Ні в Туреччині, ні в Болгарії, ні в Румунії, великих підприємств, які потребували б великих об’ємів ільменітової руди і виробляли б діоксид титану, немає. В них є невеликі заводи, малої продуктивності, але це дуже незначні обсяги”, — зазначив для Крим.Реалії старший викладач кафедри КПІ ім. І.Сікорського Григорий Кримець.
Ми запитали у прокуратури АР Крим чи не з’ясовували вони джерела походження руди, яку отримує “Кримський Титан”. У відомстві нам відповіли, що такою інформацією не володіють. А операції з вивезення ільменіту з українських портів “формально мають ознаки законної експортної операції”. У Службі безпеки України нам відповіли, що таких розслідувань зараз не проводять.
Поставили питання про походження ільменіту й компаніям, що де-юре та де-факто володіють заводом. Саме підприємство відповіді не надало, а компанія Group DF назвала цю тему політизованою. Натомість, “Кримський Титан” лише збільшує своє виробництво. А брендовану продукцію, діоксид титану, можна вільно купити в російських магазинах. В середньому від 300 рублів за кілограм.
(c) Укррудпром — новости металлургии: цветная металлургия, черная металлургия, металлургия Украины
При цитировании и использовании материалов ссылка на www.ukrrudprom.ua обязательна. Перепечатка, копирование или воспроизведение информации, содержащей ссылку на агентства "Iнтерфакс-Україна", "Українськi Новини" в каком-либо виде строго запрещены