За даними PISA, 36% українських учнів не можуть зробити базові розрахунки.
Ці результати спростовують міф про ефективність радянської математичної системи освіти, заявила на презентації дослідження міністерка освіти Ганна Новосад.
“36% наших 15-річних учнів не досягають навіть базового рівня знання з математики. Вони мають проблеми із завданнями, де потрібно використовувати прості стратегії розв'язування, процентні співвідношення, оперувати дробами й десятковими числами”, — наголосила Ганна Новосад.
Українські 15-річні школярі мають проблеми з вирішенням задач рівня 5-6 класу, де рахують відсотки і дроби.
За математичними навичками українські школярі мають гірші показники, ніж їхні естонські, польські, білоруські однолітки, але кращі, ніж учні в Молдові та Грузії.
26% таких учнів не досягли базового рівня читання, що в середньому майже так само, як в країнах Організації економічного співробітництва, де проводили дослідження. Там показник — 22%.
Схожі показники і в природничих науках — 26% учнів не досягли базового рівня.
В Україні 63% учнів читають для задоволення, а 37% тільки тоді, коли потрібно отримати певну інформацію.
“Середній рівень українських учнів виявився нижчим, ніж нам хотілося б. Ми не маємо орієнтуватися лише на хороших учнів. Ми маємо підтягувати середній рівень”, — зазначила, представляючи результати PISA Інна Совсун, ексзаступниця міністра освіти і депутатка від партії “Голос”.
В середньому кожен четвертий учень в Україні має низький рівень сформованої читацької, математичної та/або природничої грамотності, йдеться у результатах дослідження.
Українські 15-річні школярі на 20% частіше прогулюють школу, ніж це роблять їхні однолітки в країнах Організації економічного співробітництва, де проводили дослідження.
Україна витрачає на освіту одного учня впродовж десяти років 27 тисяч доларів, коли найбільш ефективними, за даними PISA, є витрати у 50 тисяч доларів.
“Місце України у рейтингу PISA не стало сюрпризом, але з огляду на рівень фінансування української освіти, це ще відносно непогані показники. Це не означає, що треба задовольнятися поточним рівнем фінансування освіти, його необхідно підвищувати, але треба врахувати і сильні сторони, які допомагають досягати результатів”, — зазначила співзасновниця ГО Smart освіта, радниця міністерки освіти і науки Іванна Коберник.
Хто краще вчиться?
У читанні українські хлопці відстають від дівчат на один рік навчання (різниця становить 34 бали), але випереджають їх на 7 балів із математики, хоча й неістотно.
Із природничо-наукових дисциплін різниці в успішності між хлопцями і дівчатами майже немає.
Учні, які навчаються у великих містах у ліцеях, гімназіях і спеціалізованих школах, мають істотно вищі показники, ніж їхні однолітки з інших шкіл. Максимальна різниця становить більше 2-х років навчання.
Яке місце України в рейтингу?
У загальному рейтингу 79-и країн, які взяли участь у PISA-2018, позиції визначаються з урахуванням похибок та порівнянь між країнами на схожих рівнях успішності. Тому загальний рейтинг подається у діапазоні позицій.
Україна — у середній частині рейтингу PISA, діапазони наступні:
— з читання — 37-42 позиції,
— з математики — 41-46 позиції,
— з природничих наук — 35-42 позиції.
Найкраще читають і рахують школярі в Китаї, Сінгапурі і Естонії. Найгірше — у Домініканській Республіці, на Філіппінах і у Косові. На повторний рік навчання в Україні залишається лише 1,6% учнів, що значно нижче порівняно із іншими країнами, де проводили дослідження.
Що досліджували?
PISA — це всесвітнє дослідження якості освіти, в якому Україна вперше взяла повноцінну участь у 2018 році.
Під час дослідження оцінювали 15-річних школярів. Всього під час дослідження опитали 600 тис. учнів у 79 країнах. Тести учні тривали дві години. В Україні опитали майже 6 тис. учнів у 250 закладах освіти. Тести українські учні проходили письмово.
PISA не перевіряє, чи засвоїли учні зміст освітньої програми, а оцінює, наскільки учні здатні використовувати здобуті знання, уміння та навички в реальному житті. Це дослідження показує слабкі та сильні сторони освітньої системи.
У читацькій компетенції перевіряли здатність розуміти та інтерпретувати тексти, здатність пов'язувати кілька фрагментів інформації, робити висновки. У математиці — порівнювати довжини альтернативних шляхів або конвертувати ціни в іншу валюту.
Крім знань, досліджували також ставлення учнів до навчання і їхній емоційний стан. Так, в Україні 82% учнів/студентів задоволені життям і 89% часто відчувають позитивні почуття, що більше ніж у середньому у країнах Організації економічного співробітництва, де проводили дослідження.
Учні, які навчаються у сільських школах, задоволені життям більше, ніж ті, хто навчається у містах.