Постоянный адрес: http://ukrrudprom.ua/digest/Dmitre_dodomu.html?print

“Дмитре, додому!”

Україна молода, № 237, 28 грудня 2011. Опубликовано 15:18 28 декабря 2011 года
Львівська облдержадміністрація заборонила комунальним ЗМІ вживати зрусифіковані пестливі імена.

Відтепер на Львівщині в засобах масової інформації, які перебувають у віданні обласної влади, не вживатимуть низки імен і власних назв. Точніше, під заборону потрапили деякі пестливо—зменшувальні скорочення, а саме: Саша, Діма, Лєна, Люся, Ваня, Катя, Пєтя, Варя, Афоня, Ганя, Льоша і Вова. Заборона стосується тільки тих ЗМІ, які перебувають в обласному підпорядкуванні, а також білбордів і зовнішньої реклами.

“Ні в кого не виникає питань, чому носій української мови не повинен вживати слова “тіпа”, “карочє”, “вапше” чи “йолка”, — пояснила Ірина Фаріон, депутат Львівської обласної ради від ВО “Свобода” . — Це забруднює мову, і є правила, що забороняють їх вживання. Такі ж правила існують і для антропонімної лексики. Власні імена ми запозичували з двох мов: грецької і латинської. Але суть їхнього запозичення полягає в тому, щоб пристосувати фонетичну, морфологічну та словотвірну будову цих імен до нашої мови. В імені Іоханан дуже важко впізнати українського Івана. Натомість, якщо хтось називає Івана Ванею, то він асимілювався. Це означає, що власні імена — духовні ідентифікатори”.

Ми маємо свої ідентифікаційні номери в податковій, а імена — це ідентифікатор твого походження, корінь твого роду. “Те, що зараз відбувається з українським антропонімним простором — це загроза українськiй ідентичності, — вважає пан Фаріон. Антропонімний суржик, розквітнув у часи совєцької імперії. Саме тоді до нас прийшли Вані, Стьопи, Пєті. Московія на хвилі захоплення Францією теж почала було втрачати свої імена, і головний герой “Війни і миру” називається П’єр. Але треба віддати належне росіянам: вони вчасно зупинилися й повернули Петра замість П’єра й Наташу замість Наталі”.

За словами пані Фаріон, “суржикові” імена були на рекламних носіях у Львові, зокрема з формулюванням “Діма, додому!” на тлі миски з пельменями. “Я сфотографувала саме цю рекламу й подала депутатський запит на ім’я мера Садового, адже саме його управління дають дозвіл на розміщення реклами. І, наскільки мені відомо, зовнішні рекламні носії з таким змістом одразу ж зняли”.

Христина ІНЖУВАТОВА