Постоянный адрес: http://ukrrudprom.ua/digest/Zemletrus_u_Turechchin_zavdav_zbitkv_mnmum_na_1_mlrd_YAk_vn_vpline_na_turetsku_ta_svtovu_ekonomku__Ukranu.html?print

Землетрус у Туреччині завдав збитків мінімум на $1 млрд. Як він вплине на турецьку та світову економіку (і Україну)

Forbes-Украина, 8 лютого 2023. Опубликовано 16:45 08 февраля 2023 года
Туреччина пережила найпотужніший за останні 80 років землетрус. Країні, особливо південно-східній її частині, завдано збитків щонайменше на $1 млрд. Як це може розхитати Туреччину і чи вплине землетрус на Україну

 Вранці 6 лютого на південному сході Туреччини стався найпотужніший з 1939 року землетрус магнітудою 7,8 балів. Епіцентр стихії припав на провінцію Кахраманмараш, однак підземні поштовхи відчували в 10 регіонах країни та в сусідній Сирії. 7794 особи загинуло, з них 5894 в Туреччині та 1900 у Сирії, проінформувала агенція Reuters вранці 8 лютого.

“Наслідки землетрусу ще підраховують, але від цього катаклізму постраждало 10 провінцій Туреччини, де проживає 14—15 млн людей”, — каже Євгенія Габер, старша аналітикиня Центру досліджень сучасної Туреччини. Ніхто з офіційних осіб країни ще не озвучував хоча б приблизний розмір фінансових втрат. Із великою імовірністю (78%) розмір збитків перевищить $1 млрд. Таку оцінку оприлюднила Геологічна служба США ще в понеділок, 6 лютого.

Туреччина /Getty Images

Країні, особливо південно-східній її частині, завдано збитків щонайменше на $1 млрд. Фото Getty Images

Руйнування інфраструктури Туреччини

Значних руйнувань зазнали міста південно-східної частини Туреччини: зруйновано майже 6000 будівель. Особливо постраждала транспортна інфраструктура. Йдеться передусім про порт Іскендерун, на контейнерному терміналі якого 6 лютого сталась масштабна пожежа, що тривала майже два дні. Порт досі лишається закритим для будь-яких перевантажувальних операцій. Найбільші світові судноплавні компанії Maersk та Hapag-Lloyd перенаправили свої контейнеровози до інших турецьких портів.

Туреччина /Getty Images

Порт Іскендерун, на контейнерному терміналі якого 6 лютого сталася масштабна пожежа, що тривала майже два дні. Порт досі лишається закритим для будь-яких перевантажувальних операцій. Фото Getty Images

6 лютого ЗМІ публікували інформацію про можливе пошкодження нафтопроводу Баку — Тбілісі — Джейхан. Згодом виявилось, що магістраль вціліла і продовжує функціонувати, підтвердили в компанії BP. Однак компанія Botaş International Anonim Şirketi, що управляє нафтопроводом, призупинила перекачування нафти з нафтопроводу на танкери. Зазвичай на терміналі в Джейхані перевантажувалося близько 650 000 барелів нафти на день.

Рух залізничного транспорту майже не зупинявся, за винятком деяких ділянок. Складнішою виявилася ситуація в авіації. Напередодні землетрусу, в неділю, 5 лютого, через очікувані снігопади в західній та центральній частині Туреччині авіакомпанія Turkish Airlines скасувала близько 170 рейсів. Це, з одного боку, допомогло уникнути більшої кількості жертв, однак створило певну напруженість серед пасажирів. Серед аеропортів південно-східної Туреччини постраждав лише один. На летовищі Хатай, річний пасажиропотік якого близько 1 млн пасажирів, навпіл тріснула злітна смуга.

Землетрус у Туреччині та інші найбільші землетруси ХХ століття

Глобальний вплив землетрусу

Вже 6 лютого почали зростати світові ціни на нафту. Землетрус у Туреччині та призупинення відвантаження нафти в порту Іскендерун фігурують серед ключових причин. У вівторок, 7 лютого, зростання пришвидшилося з кількох десятків центів до кількох доларів: фʼючерси на нафту марки Brent зросли на $2,70, до $83,69 за барель, а фʼючерси на WTI зросли на $3,03, до $77,14 за барель.

Насправді подорожчання нафти відбулося через поєднання одразу кількох чинників, стверджує Bloomberg. “Ціни на нафту підскочили найбільше з початку листопада, оскільки інвестори стали більш впевненими в прогнозах попиту в Китаї”, — пише видання. Також саудівська компанія Saudi Aramco повідомила про заплановане на березень підняття цін на поставки нафти в країни Азії. В Норвегії стався технічний збій на великому родовищі Йохан Свердруп, що призвів до зменшення видобутку.

Туреччина також відіграє важливу роль у “зерновому коридорі”, через який експортується агропродукція з України до країн Близького Сходу та Африки. “Інформація щодо змін у роботі коридору через землетрус у Туреччині не надходила, — каже експерт Морської палати України Іван Ніякий. — Ані Адміністрація морських портів України, ані Спільний координаційний центр не робили жодних заяв із цього приводу”. Наразі зерновий коридор не працює через погану погоду в Босфорі, уточнює він. Протока закрита з неділі. “Очікується, що в четвер погода покращиться і коридор відновить роботу”, — каже Іван Ніякий.

Туреччина /Getty Images

Вранці 6 лютого на південному сході Туреччини стався найпотужніший із 1939 року землетрус магнітудою 7,8 балів. 7794 особи загинуло, з них 5894 у Туреччині та 1900 у Сирії. Фото Getty Images

Землетрус і вибори для Ердогана

Наслідки землетрусу можуть змінити баланс політичних сил у Туреччині і посилити противників діючої влади, каже аналітикиня Центру досліджень сучасної Туреччини Євгенія Габер. Країна досі оговтується після фінансових втрат 2021-го, коли турецька ліра, за даними Турецького інституту статистики, обвалилась на 44%, а інфляція сягнула 36%. Землетрус із потенційно мільярдними збитками не сприятиме відновленню економіки Туреччини.

Стихійне лихо актуалізувало ще одне болюче питання для країни — порушення будівельних норм. “Ця тема є дуже чутливою для Туреччини, — каже Габер. — Уже зараз із боку опозиційних політиків лунають звинувачення в тому, що масштаби руйнувань могли би бути меншими, а частини жертв можна було би уникнути, якби не халатність влади у сфері будівництва”..

У 1999 році Туреччина пережила землетрус магнітудою 7,6 балів з епіцентром у місті Ізміт. Після цього в країні розпочалося запровадження європейських норм будівництва з урахуванням сейсмічної активності. “Оскільки Ердоган розширив свою владу і європейська мрія Туреччини згасла, інтерес уряду до дотримання європейських норм безпеки знизився”, — пише у своїй колонці в The Washington Post Аслі Айдінтасбас, запрошена співробітниця Брукінґського інституту у Вашингтоні.

Одним із політичних наслідків землетрусу 2023 року стало запровадження надзвичайного стану строком на три місяці в 10 постраждалих провінціях починаючи з 7 лютого. Цей правовий режим закінчиться на початку травня, напередодні президентських та парламентських виборів, які мають відбутись 14 травня. Ердоган запевняє, що новий правовий режим не вплине на проведення виборів. Але його опоненти стверджують, що надзвичайний стан може зашкодити. “Побоювання дійсно, є, однак наразі не до кінця зрозумілі всі юридичні аспекти надзвичайного стану в постраждалих від землетрусу провінціях”, — каже Євгенія Габер.

Микола ЗАСЯДЬКО