Rambler's Top100
ДАЙДЖЕСТ

Від “Мівіни” до конгломерату Vingroup з оцінкою у $95 млрд. Шлях першого мільярдера Вʼєтнаму Фама Нята Вионга

[09:35 03 сентября 2023 года ] [ Forbes-Украина, 2 вересня 2023 ]

Виробник електромобілів VinFast в’єтнамського мільярдера Фама Нят Вионга, який починав свій бізнес в Україні, зміг обійти за ринковою капіталізацією Volkswagen, Ford та General Motors. Financial Times розповідає про успіхи, невдачі й плани на майбутнє цього автовиробника. Forbes переказує головне з матеріалу.

 Минулого року вʼєтнамський автовиробник VinFast, який входить в конгломерат Vingroup мільярдера Фама Нят Вионга, продав лише 24 000 автомобілів, але за ринковою капіталізацією компанія випереджає таких гігантів автоіндустрії конкурентів, як Volkswagen, Ford та General Motors, які щороку продають мільйони автівок.

Такий своєрідний парадокс стався після того, як 15 серпня VinFast вийшла на американську біржу Nasdaq через злиття зі SPAC-компанією з оцінкою $190 млрд. З того часу акції VinFast впали на 50%, наразі автовиробника оцінюють у $95 млрд.

Ринкова капіталізація і продажі міжнародних автовиробників. Фото Адаптація Forbes Ukraine із Financial Times

Зліт Вионга

Фам Нят Вионг — засновник VinFast, який був найбагатшою людиною Вʼєтнаму ще до виходу компанії на біржу. Він продовжує контролювати 99% компанії й принаймні на папері його власний капітал оцінюють у $60 млрд. Саме те, що у вільному обігу є менш як 1% акцій VinFast, вплинуло на таке швидке падіння вартості компанії.

VinFast є частиною імперії Вионга. Свій конгломерат Vingroup підприємець розвиває останні 20 років і на його успіх не в останню чергу вплинули близькі звʼязки із комуністичною партією країни. До слова, у 2022-му Вʼєтнам став країною з економікою, яка найшвидше розвивається в Азії.

Штаб-квартира Vingroup JSC Ханої, В’єтнам, у5 грудня 2019 року. Фото Getty Images

Свою карʼєру Вионг почав в Україні у 1990-х, заснувавши відомий бренд локшини швидкого приготування “Мівіна”. У 2010 році швейцарський гігант продовольчих продуктів Nestlé викупив компанію у підприємця за близько $150 млн. З цими грошима він поїхав у Вʼєтнам, де уряд саме переставляв економіку з централізованих на ринкові рейки.

 

Спершу Вионг вклав гроші у нерухомість і зайнявся різноманітною забудовою: від офісних будівель і торгових центрів до житлових комплексів. Далі була сфера розваг, ритейлу, охорони здоровʼя, освіти та технологій.

У Вʼєтнамі він відомий завдяки таким компаніям як Vinhomes, Vinschool, VinAI та VinBrain.

Азійський аналітик в Eurasia Group Пітер Мамфорд, розповів, що у Вʼєтнамі відбувся підйом національних діячів приватного сектору, які мають політичний вплив. За його словами, Vingroup і є таким діячем, у якого міцна підтримка уряду.

Минулого року Vingroup повідомила про 130,5 трлн донгів ($5,4 млрд) виторгу та 2 трлн донгів ($82 млн) прибутків після сплати податків. Це найбільший приватний роботодавець країни, штат якого налічує 51 200 працівників.

Крім того, компанію підтримують міжнародні інвестори, як-то сингапурський суверенний форд GIC і південнокорейський конгломерат SK Group. Вʼєтнам стає привабливішим для іноземного капіталу, адже країна активно працює над тим, щоб стати конкурентоспроможним виробничим хабом, який був би альтернативою Китаю.

Седани Vinfast Lux A2.0 SA2.0 nf позашляховики (SUV) на заводі автовиробника в Хайфоні, В’єтнам, 4 грудня 2019 року. Фото Getty Images

“Лише один шлях вперед”

Проте у Вʼєтнамі не все так добре. Зменшення міжнародного попиту вплинуло на показники зростання країни цього року: вже шість місяців (станом на серпень) експорт країни падає, це найдовша смуга падіння з 2009 року. А Світовий банк цього місяця спрогнозував, що ВВП Вʼєтнаму становитиме лише 4,7% у 2023-му. 

Урядові обмеження на кредитування заради зменшення ризиків для економіки та антикорупційні заходи найбільше вплинули на діячів сфери нерухомості й забудовників. Через такі дії держави міжнародні облігації, які випущені іншими великими забудовниками, знецінилися до кількох центів з долара.

Завод VinFast в Хайфоні, В’єтнам. Робітники з’єднують трансмісію та раму кузова позашляховика Vinfast Lux SA2.0, 4 грудня 2019 року. Фото Getty Images

Економічні й політичні умови ймовірно змусили Вионга спробувати збільшити присутність Vingroup на міжнародній арені, починаючи з VinFast.

Автовиробник вирішив відійти від авто на двигунах внутрішнього згорання і зосередитися на електромобілях. Компанія будує завод у Північній Кароліні й відкрила шоуруми на західному узбережжі США.

В Європу VinFast також планує зайти. “Наша кінцева мета — це створити міжнародний бренд”, — сказав Вионг в інтервʼю Bloomberg у 2019-му.

Вионг не шкодує грошей на свого автовиробника й у квітні він пообіцяв вкласти $2,5 млрд у компанію. “Vingroup і наш голова завжди підтримають VinFast”, — сказала гендиректорка автовиробника Ле Ті Ту Туї Financial Times перед виходом компанії на біржу.

Завод Vinfast у Хайфоні, В’єтнам, 4 грудня 2019 року. Фото Getty Images

Після шести років VinFast все ще не прибутковий, а дебют в США затьмарили неприємності, такі як відкликання першої поставки автівок (999 штук) минулого грудня. Чистий збиток компанії у першому кварталі поточного року виріс до 14,1 трлн донгів ($574 млн), в аналогічний період минулого року вони становили 9,7 трлн донгів ($398 млн). 

Продажі VinFast все ще суттєво відстають від продажів конкурентів. Вона сподівається продати 50 000 автівок цього року, хоча, як заявляє компанія, її виробнича потужність складає 300 000 електромобілів на рік.

Сам Вионг визнав ще у 2019-му, що завоювати американський ринок буде важко. “Це непростий шлях, нам доведеться докласти багато зусиль, — сказав підприємець. — Але у нас лише один шлях вперед”.

Хто зна, можливо майбутній візит президента Джо Байдена до Вʼєтнаму, який має відбутися у вересні для налагодження ближчих відносин між країнами, дасть поштовх і для бізнесу Вионга в США.

Добавить в FacebookДобавить в TwitterДобавить в LivejournalДобавить в Linkedin

Что скажете, Аноним?

Если Вы зарегистрированный пользователь и хотите участвовать в дискуссии — введите
свой логин (email) , пароль  и нажмите .

Если Вы еще не зарегистрировались, зайдите на страницу регистрации.

Код состоит из цифр и латинских букв, изображенных на картинке. Для перезагрузки кода кликните на картинке.

ДАЙДЖЕСТ
НОВОСТИ
АНАЛИТИКА
ПАРТНЁРЫ
pекламные ссылки

miavia estudia

(c) Укррудпром — новости металлургии: цветная металлургия, черная металлургия, металлургия Украины

При цитировании и использовании материалов ссылка на www.ukrrudprom.ua обязательна. Перепечатка, копирование или воспроизведение информации, содержащей ссылку на агентства "Iнтерфакс-Україна", "Українськi Новини" в каком-либо виде строго запрещены

Сделано в miavia estudia.