Rambler's Top100
ДАЙДЖЕСТ

Таємниця вертольоту Януковича захована у “Межигір'ї”

[18:08 20 июля 2011 года ] [ Українська правда, 20 июля 2011 ]

30 грудня 2010 року — це був четвер, останній по-справжньому робочий день перед новорічними канікулами. Тоді Юлія Тимошенко провела одинадцять годин в Генпрокуратурі, а Ганна Герман знову заспокоювала європейських дипломатів, що країна рухається в правильному напрямку.

Цього ж дня, 30 грудня 2010 року в тиші чиновничих кабінетів було підписано листа, який можна вважати найкращим подарунком Віктору Януковичу на Новий рік. Цим гостинцем гарант Конституції привітав сам себе, а грошима на нього скинулися всі громадяни України.

Ідеться про вертоліт, який було взято в оренду для потреб Януковича у маловідомої фірми “Центравіа” — це гвинтокрил Agusta 139 бортовий номер UR-CRB.

Гелікоптер для Януковича має комплектацію люкс — він розрахований на перевезення лише шести пасажирів, які можуть вільно розміститися всередині, витягнувши ноги.

Салон цієї машини розроблено італійським дизайнерським бюро Pininfarina. Всередині — крісла з білої шкіри, двозонний клімат-контролем, два 15-дюймові монітори, cd/dvd програвач з вісьмома динаміками і сабвуфером, а також система супутникового зв'язку, пише в своєму “живому журналі” експерт з авіації Сергій Никифоров.

Вертоліт Януковича. Вигляд зсередини

 Борт розрахований лише на шістьох пасажирів. Двох з одного боку і чотирьох — з іншого

 Борт розрахований лише на шістьох пасажирів. Двох з одного боку і чотирьох — з іншого

Фото Andrea Nicora

Для порівняння — аналогічний борт було придбано для президента Росії. Але, по-перше, золотовалютні запаси та політичні амбіції тієї держави суттєво відрізняються від України. А, по-друге, пасажирам російського вертольоту буде трохи тісніше — всередині встановлено вісім крісел. Зате це економніше, бо за один рейс гвинтокрил може перевезти більшу кількість людей.

“Вертоліт Януковича” було виготовлено 2008 року і придбано фірмою “Центравіа” за суму близько 10 мільйонів доларів.

Ціна оренди гелікоптера, згідно з даними “Вісника державних закупівель”, склала 7 мільйонів 500 тисяч гривень — тобто майже 1 мільйон доларів — за 2011 рік.

Угоду було оформлено між ТОВ “Центравіа” і державним авіапідприємством “Україна”, яке підпорядковується Державному управлінню справами, а через них — адміністрації президента.

Ексклюзивний постачальник президентського двору

Чому вибір зупинили саме на ТОВ “Центравіа” без проведення будь-якого конкурсу? Тому що 30 грудня 2010 року Державне управління справами підписало листа з вимогою застосувати безтендерну процедуру закупівлі послуг з перевезення Віктора Януковича вертольотом саме в цієї фірми.

А ще трохи згодом, 2 лютого 2011 року, Міністерство економіки так само тихо дало дозвіл на закупівлю послуг з перевезення вертольотом Януковича без тендера.

Цікаво, як це було аргументовано. “Українська правда” надіслала запит до адміністрації президента та отримала відповідь:

“Укладенню угоди передувало проведення процедури закупівлі у одного виконавця у суворій відповідності до вимог чинного законодавства. Угоду було укладено з ТОВ “Центравіа”, враховуючи, що ця компанія володіє єдиним екземпляром цього типу вертольотів…

…За висновками компетентних органів та з урахуванням досвіду перевезень вищих посадових осіб у закордонних країнах, саме вертоліт Agusta-139 відповідає сучасним вимогам безпеки авіації”.

Цікаво, що коли Янукович був прем'єр-міністром, то він літав вертольотом Bell 430, і жодних нарікань щодо безпеки в нього не було. Різниця в тому, що Bell належить державній “Укрзалізниці”, тобто гроші за його користування залишалися би в сфері інтересів уряду.

Може, існували якісь непублічні обставини, що змусили взяти вертоліт для Януковича саме у компанії “Центравіа”?

Ці підозри ще більш посилилися, коли днями стало відомо, що адміністрація президента на додачу взяла в оренду для Януковича реактивний літак “Фалькон 900” бортовий номер UR-CRD, який також належить компанії “Центравіа”.

“Фалькон”, який взяли в оренду для Януковича у фірми “Центравіа”. Фото Nils Baker, Airliners.net

Тут так само було застосовано процедуру “без конкурсу”. Ціна питання — 8 мільйонів гривень на 2011 рік, тобто ще один мільйон доларів.

Про клас цього літака говорить лише один факт — аналогічний борт обслуговує найбагатшого громадянина Україні Ріната Ахметова.

Таке неприховане бажання Банкової орендувати вертоліт та бізнес-джет саме у фірми “Центравіа” змусив нас зацікавитися цим підприємством.

“Центравіа”

Офіс компанії розташований в непрезентабельному будинку в Голосіївському районі на околицях Києва — можливо, раніше це був гуртожиток. Коли ми туди прийшли, двері офісу “Центравіа” виявилися... відчиненими. Атмосфера всередині ніяк не вказувала на те, що ця фірма займається традиційною бізнес-діяльністю та здає в оренду свої транспортні засоби усім охочим. Схоже, створена вона була лише під конкретну людину.

Офіс фірми “Центравіа” — орендодавця вертольоту та літака для Януковича

За цими дверима — фірма, яка отримую мільйони з бюджету України

Співробітники, які були всередині квартири, переобладнаної під офіс, відмовилися спілкуватися будь про що. Вони не захотіли прийняти листа до керівництва. Більше того, навіть не назвали прізвище особи, що керує цією компанією.

У ході цього розслідування “Українська правда” отримала офіційну виписку з державного реєстру стосовно фірми “Центравіа”, яка так припала до душі Віктору Януковичу.

Акціонером “Центравіа” на 0,1% є мешканець Донецька Павло Ковальов, який також обіймає посаду директора.

Головним же засновником ТОВ “Центравіа” є фірма “Блайт Асошіітс Інк” (BLYTHE Associates Inc) — їй належить 99,9% акцій компанії. Ця фірма зареєстрована в офшорній зоні — на Британських Віргінських островах.

Британські Віргінські острови — це податковий рай для тих, хто не хоче ділитися з бюджетом своєї країни. Особливість у тому, що ви ніколи не дізнаєтеся справжніх власників компаній, зареєстрованих на цій території.

На Британських Віргінських островах діє ціла індустрія зі створення фіктивних фірм, які працюють в інтересах анонімних власників. Так, для заснування компанії там потрібно заплатити 1 000 доларів плюс додатково щороку — ще по 650 доларів.

За 750 доларів на вас працюватиме людина, яка буде виступати номінальним директором та підписуватиме всі папери. За 250 доларів на рік можна найняти фіктивного власника фірми — він буде значитися у документах замість вас, і ніхто не зможе встановити, чиї інтереси він представляє. Секрет може бути розкрито тільки за рішенням Верховного суду або Агентства фінансових розслідувань Британських Віргінських островів.

На перший погляд здається, що Британські Віргінські острови — це тупик для журналістського розслідування. Куди рухатися далі, щоб встановити, з якого дива фірма з архіпелагу в Атлантичному океані почала перевозити президента України вертольотом та реактивним літаком?

А тепер — кульмінаційний момент, який є ключем для розуміння таємних задумів влади. З'ясувати істину “Українській правді” допомогло те, що ми дуже уважно відслідковували всі операції з відчуженням резиденції “Межигір'я”.

Отже, головний акціонер ТОВ “Центравіа” фірма “Блайт Асошіітс Інк” донедавна значилася засновником у іншій фірмі, яка є кінцевим власником... резиденції “Межигір'я”.

Розв'язка

Як ми писали раніше, починаючи з 2007 року власником “Межигір'я” та 136 гектарів землі є заснована в Донецьку фірма “Танталіт”, яка на 99,9% належить австрійській фірмі EURO EAST Beteiligungs GmbH.

В Австрії існує відкритий реєстр усіх компаній, ведення якого покладено на комерційний суд. “Українська правда” за 42 євро придбала звіт фірми EURO EAST Beteiligungs GmbH.

І ось що ми з'ясували стосовно структури власності цієї компанії.

Фірма “Блайт Асошіітс Інк” з Британських Віргінських островів, яка сьогодні є власником вертольота Януковича, в 2008 році значилася як засновник у австрійській фірмі EURO EAST Beteiligungs GmbH — яка на той час уже володіла “Межигір'ям”!

В 2008 році склад акціонерів віденської прокладки EURO EAST Beteiligungs GmbH помінявся — замість “Блайт Асошіітс Інк” (BLYTHE Associates Inc) акціонером стала значитися споріднена фірма “Блайт Європа Лтд” (BLYTHE Europa Ltd), зареєстрована у Лондоні юристом з Ліхтенштейну також в інтересах анонімних клієнтів.

Таким чином, існує прямий зв’язок між формальним власником “Межигір’я” (підставною австрійською фірмою) і формальним власником вертольоту і літака, взятих в оренду для Януковича за кошти бюджету України.

Є обгрунтовані підозри вважати, що і за тими, і за іншими фірмами стоїть родина Януковича через мережу підставних компаній Австрії, Ліхтенштейну та Британських Віргінських островів. І, таким чином, обслуговування приватного вертольоту та літака родини Януковича шляхом оренди повісили на державний казну.

Враховуючи, що оренда і того, й іншого судна щороку коштує мільйон доларів, за десять років президентства родина Януковича може повністю компенсувати вартість цих транспортних засобів. А коли їхній батько піде з посади, то вертоліт та літак залишаться у власності родини, при чому сплачені за них гроші будуть відшкодовані громадянами України — платниками податків.

Фактор Литовченко

Існує ще один ланцюг зв’язків між власниками “Межигір’я” та власниками повітряних суден.

Донедавна акціонером у фірмі “Центравіа” на 0,1% був такий собі Павло Литовченко — він же директор і акціонер на 0,1% у фірмі “Танталіт”, що володіє колишньою державною резиденцією.

Сьогодні Павло Литовченко — депутат Київської обласної ради від Партії регіонів та довірена особа Януковича-молодшого. Зокрема, син Януковича виписав Павлу Литовченку довіреність вчиняти дії він його імені. Це, зокрема, зафіксовано в декларації про доходи за 2010 рік, заповненій сином президента.

За інформацією Української правди, Янукович-молодший і Павло Литовченко зв’язані довіреністю до 2013 року.

Минулого місяця автор цих рядків зустрів у стінах Київської обласної ради пана Литовченка. Він категорично відмовлявся відповідати на запитання по суті. Але своєї участі в складі акціонерів фірми “Центравіа” не заперечував.

“Я засновник дуже багатьох компаній. І зараз не можу згадати, коли я виходив з числа акціонерів, і чому вона створювалася”, — сказав Литовченко. На питання, чи знайомий він також зі старшим сином Януковича Олександром, пан Литовченко відповів: “Я знаю багатьох людей”.

Додамо, що ні сам Павло Литовченко, ні фірма “Центравіа” не відповіли на адресовані їм письмові запити “Української правди”.

Трохи заробити

З'ясувавши зв'язок між господарями “Межигір'ям” та власниками вертольота, ми звернули увагу на ще одну важливу деталь — це ціна оренди гвинтокрила для Януковича.

У листі адміністрації президента, який отримала “Українська правда”, цитується договір з “Центравіа”, де сказано, що вартість однієї льотної години визначена в розмірі 41 тисяча 130 гривень.

41 тисяча 130 гривень за льотну годину — це 5 200 доларів, небачено висока сума!

Наприклад, у Британії година оренди майже співмірного за класом вертольоту Agusta 109 коштує 1 400 фунтів плюс податок — тобто вдвічі дешевше. І це — враховуючи британські ціни на пальне, заробітну плату пілотів, технічне обслуговування та страхування.

В Румунії за оренду Agusta 139 — такого самого вертольота, як у Януковича — просять 1 950 євро на годину, тобто до 3 тисяч доларів.

В Україні Bell 407, не набагато гірший за Agusta, коштує 2 200 доларів на годину.

При цьому слід враховувати, що держава Україна як оптовий покупець, який орендує вертоліт на цілий рік для Януковича, має право на отримання знижки від “Центравіа”.

Насправді, згадана в договорі цифра 5 200 доларів за одну льотну годину на вертольоті Януковича — це ціна експлуатації реактивного чартерного літака на 10-12 осіб!

Той же Євген Червоненко, який має у приватній власності вертоліт, прогнозував після появи новини про повітряні подорожі президента, що година польоту гелікоптера Януковича коштуватиме 1 000 доларів.

Цікаво, як у листі адміністрації президента обґрунтували захмарну суму 5 200 доларів. Там повідомили, що ціна льотної години для Agusta 139 в розмірі 41 тисяча 130 гривень — це дешевше, ніж 42 тисячі 970 гривень — ціна льотної година гелікоптерів Мі-8 МТВ, що є у власності державного авіапідприємства “Україна”.

Тільки на Банковій забули нагадати, що Agusta Януковича може взяти на борт шість осіб, а вертоліт Мі-8 МТВ має здатність взяти на борт дев'ять-одинадцять осіб, тобто майже в два рази більше.

Таким чином, пов'язані з родиною Януковича особи не просто здають державі в оренду вертоліт — вони ще непогано заробляють на його експлуатації.

Завищена ціна 5 200 доларів за годину польоту — це прямий наслідок відмови від проведення тендеру, адже лише прозорий конкурс може визначити справедливу вартість послуг.

Власне, аналогічні події стали підставою для порушення кримінальної справи проти екс-міністра економіки Богдана Данилишина. Прецедент створено, а викриття прихованих бенефеціарів фірми “Центравіа” дає надію, що історія з вертольотом Януковича отримає своє продовження після зміни влади — у матеріалах Генеральної прокуратури.

Сергій ЛЕЩЕНКО

Добавить в FacebookДобавить в TwitterДобавить в LivejournalДобавить в Linkedin

Что скажете, Аноним?

Если Вы зарегистрированный пользователь и хотите участвовать в дискуссии — введите
свой логин (email) , пароль  и нажмите .

Если Вы еще не зарегистрировались, зайдите на страницу регистрации.

Код состоит из цифр и латинских букв, изображенных на картинке. Для перезагрузки кода кликните на картинке.

ДАЙДЖЕСТ
НОВОСТИ
АНАЛИТИКА
ПАРТНЁРЫ
pекламные ссылки

miavia estudia

(c) Укррудпром — новости металлургии: цветная металлургия, черная металлургия, металлургия Украины

При цитировании и использовании материалов ссылка на www.ukrrudprom.ua обязательна. Перепечатка, копирование или воспроизведение информации, содержащей ссылку на агентства "Iнтерфакс-Україна", "Українськi Новини" в каком-либо виде строго запрещены

Сделано в miavia estudia.